رونمایی از «بریکس پی» با هدف دلارزدایی

چهار شنبه 2 آبان 1403 - 20:0:0
رونمایی از «بریکس پی» با هدف دلارزدایی

نقش فزاینده اقتصادی و سیاسی جنوب جهانی در اجلاس بریکس ۲۰۲۳ میلادی در آفریقای جنوبی برجسته شد، جایی که میان ده‌ها متقاضی آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به پیوستن به این سازمان دعوت شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   به نظر می‌آید گروه بریکس به سکوی سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مهم تبدیل شود که منافع جنوب جهانی را نمایندگی می‌کند، توسعه‌ای که نظم بین‌المللی را به‌شدت تغییر خواهد داد.

تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه تأثیر قابل توجهی بر اقتصادهای درحال‌توسعه جنوب جهانی داشته است:

بیشتــر بدانیــد:

شکست مفتضحانه فرهنگ غربی و رسوایی سیاستمداران غرب

دلیل وقاحت اروپا در استفاده از واژه «اشغال» جزایر سه گانه توسط ایران چیست؟

نخست، تحریم‌های انرژی غرب و قطع ارتباط با روسیه، روابط نسبتاً پایدار عرضه و تقاضا در بازار انرژی بین‌المللی را مختل کرده است. هنگامی که همکاری روسیه–اروپا در زمینه انرژی متوقف شد، صنعت انرژی روسیه مجبور شد به بازار آسیا–اقیانوسیه روی آورد و نفت و گاز را با قیمت پایین صادر کند. 
 
دوم، تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه به تجدید ساختار زنجیره تأمین جهانی منجر شده است. خروج شرکت‌ها و تأمین‌کنندگان غربی از بازار روسیه، روسیه را مجبور به یافتن منابع جدید برای بسیاری از کالاها و قطعات کرده و فرصت‌های تجاری مهمی برای شرکت‌های غیرغربی در زمینه ورود به بازار روسیه فراهم کرده است.


 
سوم، بر اثر تحریم‌های مالی غرب، ذخایر ارز خارجی روسیه مسدود و دارایی‌های برخی شهروندان ثروتمند روس مصادره شده است. این اقدامات نگرانی‌هایی در بسیاری از کشورها درباره خطر نگهداری دارایی‌های دلاری ایجاد کرده و آن‌ها را به انتقال این دارایی‌ها از کشورهای توسعه‌یافته و جست‌وجوی فعالانه جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا ترغیب کرده، بنابراین به عامل کلیدی در روند فعلی دلارزدایی تبدیل شده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 2 آبان 1403 - 18:31:12