از ناامنی بندر حیفا تا متوقف شدن پروژه «آیمک»

پنج شنبه 26 مهر 1403 - 18:0:0
از ناامنی بندر حیفا تا متوقف شدن پروژه «آیمک»

بعد از عملیاتی شدن تاکتیک «حیفا در مقابله ضاحیه» چشم‌انداز آینده کریدور آیمک تیره و باعث نگرانی آمریکا، هند، امارات و سایر کشورهای پشتیبان این کریدور شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  کریدور اقتصادی هند – غرب آسیا – اروپا که به‌ اختصار «آیمک» یا «عرب مد» نیز نامیده می‌شود، ۹ سپتامبر ۲۰۲۳ در جریان اجلاس 20 G - در دهلی نو اعلام شد. هدف این کریدور اقتصادی چندوجهی که شبکه‌های متعدد کشتیرانی، راه‌آهن و جاده‌ها را دربر می‌گیرد ایجاد یک مسیر تجاری پیوسته با هدف اتصال هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن، رژیم صهیونیستی و در نهایت اروپا است. 
 
این پروژه یک کریدور حمل‌ونقل چندوجهی است که سواحل غربی هند را از طریق خطوط دریایی به بندر جبل ‌عامل امارات و از آنجا از طریق خطوط ریلی عربستان سعودی به اردن و در نهایت به بندر حیفا در رژیم صهیونیستی متصل می‌کند. براساس این پروژه قرار است کالاها از بندر حیفا به بندر پیرائوس یونان و از آنجا از طریق خطوط ریلی، زمینی و دریایی به سایر کشورهای اروپایی منتقل گردد.

بیشتــر بدانیــد:

در هدف‌ قرار دادن اسرائیل تعارف نداریم...

ظهور 6 حلقه نابودی و زوال صهیونیسم به اذعان «هاآرتص»

از انگیزه‌های مهم معماری و طراحی این کریدور پس از عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین امارات و رژیم صهیونیستی تلاش برای استمرار عقد پیمان‌های صلح و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در جهان عرب و جهان اسلام بود. به بیان دیگر، کریدور آیمک با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، با هدف ترغیب بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی طراحی شده و از این جهت، مورد حمایت ویژه هند و آمریکا قرار گرفته است.

بندر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی از حیث قرار گرفتن در ساحل دریای مدیترانه یکی از ایستگاه‌های مهم کریدور آیمک محسوب می‌شود. اما از آنجایی که تامین امنیت، نیاز اساسی راه‌اندازی هر کریدوری است، ناامن شدن بندر حیفا از دلایل اساسی متوقف شدن پروژه کریدور آیمک بوده است. بندر حیفا از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بارها هدف پاسخ‌های موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت از عراق تا لبنان و غزه قرار گرفته است.

برای مطالعه بیشتر به «راهبرد معاصر» مراجعه کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


 


پنج شنبه 26 مهر 1403 - 15:49:30