ایران و عراق، پیوستگی عمیق دو ملت

پنج شنبه 22 شهریور 1403 - 13:0:0
ایران و عراق، پیوستگی عمیق دو ملت

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین سفر رسمی خود روز گذشته به عراق سفر کرد. این سفر با توجه به شرایط منطقه و سطح روابط سیاسی دو کشور می‌تواند در راستای افزایش و تقویت تعاملات و مبادلات تجاری و اقتصادی و همکارهای بیش از پیش سیاسی و امنیتی ارزیابی شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه مسئله عراق، مسئله‌ای استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران است است، گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به عراق بی‌تفاوت باشیم چراکه عراق، عمق راهبردی برای ما است همانطور که ایران نیز برای عراق، عمق راهبردی محسوب می‌شود.  

در این راستا سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ایکنا در مورد نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور به کشور عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط گسترده، صمیمی، تاریخی، فرهنگی، آیینی و اعتقادی با عراق دارد و اگر بخواهیم به جای کشور عراق، ۱۵ یا ۱۶ کشور پیرامون را  خود جایگزین کنیم، قطعا هیچ کشوری نمی‌تواند جای عراق را بگیرد. 

پیوند عمیق دینی میان دو ملت؛ دلیل نخستین سفر رئیس‌جمهور به عراق

وی افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی در یک جلسه‌ جمله عجیبی را درباره اهمیت عراق گفت «برادران، عراق مهم است»، ایشان قدری مکث می‌کند و دوباره می‌گوید «برادران، عراق کشور خیلی مهمی است» و بار سوم گفت «والله کشور عراق خیلی مهم است». شاهد تحولات و حوادث زیادی در کشورهای مختلف اطراف ایران چون افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیایی میانه بوده و هستیم اما هنگامی که داعش وارد عراق شد، بلافاصله حساسیت نشان دادیم و شهید حاج قاسم سلیمانی و سایر رزمندگان به مردم، نیروهای مسلح و حشد‌الشعبی عراق کمک‌رسانی کردند تا اینکه داعش را از بین بردند. 

عراق؛ مسئله‌ای استثنایی برای ایران

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه مسئله عراق، مسئله‌ای استثنایی برای جمهوری اسلامی ایران است است، اظهار کرد: عراق به واسطه عتبات عالیات، راهپیمایی اربعین، مسائل امنیتی و درگیری با اقلیم کردستان حائز اهمیت است. اقلیم کردستان پناهگاه و لانه بسیاری از گروه‌های جدایی‌طلب و تروریست چون کومله، حزب دمکرات کردستان ایران، گروهک حزب آزادی کردستان (پاک) و پژاک است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پس از چند هشدار به مسئولان اقلیم کردستان اعلام کرد حضور این گروه‌های تروریستی را تحمل نخواهد کرد که از خاک کردستان به خاک ایران تجاوز کنند و موساد در آنجا شعبه راه بیندازد و مرکز تروریستی ایجاد و نیروها را آموزش و ضدانقلاب را به داخل ایران گسیل کنند. بنابراین طی عملیاتی جمهوری اسلامی ایران هم ساختمان موساد را در اقلیم کردستان مورد اصابت قرار داد و هم به گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه ضربه زد. 

سیدافقهی با تأکید بر اینکه ایران نمی‌تواند نسبت به عراق بی‌تفاوت باشیم، افزود: اهمیت مسئله عراق در ابعاد و موضوعاتی چون روابط تاریخی، مشترکات فرهنگی، پیوند بین خانواده‌های عراقی و ایرانی، مسئله عتبات عالیات و سایر موارد است به عبارت دیگر عراق عمق استراتژیک برای ایران است همانطور که ایران نیز برای عراق عمق راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود. همچنین هر دو کشور در بسیاری مجامع جهانی چون اپک عضو هستند که یک سازمان مهم و حیاتی اقتصادی برای ما و عراق است. 

درهم آمیختگی منافع ایران و عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه نمی‌توان از روابط با عراق صرف‌نظر کرد و به جای آن سایر کشورهای همسایه را جایگزین کرد، گفت: یک دهم روابطی که با کشور عراق داریم را با سایر کشورها چون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان نداریم. عراق برای جمهوری اسلامی ایران همسایه دیگری است. 

وی با تأکید بر درهم آمیختگی روابط و منافع بین ایران و عراق، افزود: صدام مأموریت پیدا کرد تا بین ملت عراق و ایران دیوار بلندی ایجاد کند تا مانع داد و ستد بین ما و ملت عراق باشد اما به محض اینکه جنگ تحمیلی تمام و صدام سرنگون شد، دیوارها فروریخت و اکنون میلیون‌ها زائر به عتبات عالیات سفر می‌کنند و میلیون‌ها زائر از عراق به زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) می‌آیند. این روابط با هیچ کشور دیگری به این شکل نیست؛ پس به عبارت صریح‌تر روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق دارای درهم‌تنیدگی و چسبندگی است. 

عمق پیوستگی دو ملت

سیدافقهی با اشاره به منافع مشترک ایران با عراق و روابط مافوق استراتژیک، راهبردی و سرنوشت‌ساز دو کشور، افزود: در سفر شهید آیت‌الله رئیسی به عراق، ایشان خطاب به مردم عراق در فرودگاه بغداد گفت «خون شما، خون ما، گوشت شما، گوشت ماست؛ لحمنا لحمکم و دمنا دمکم» یعنی ما یکی هستیم. این نشان‌دهنده عمق رابطه، صمیمیت و پیوستگی دوملت و دو کشور است.

وی تصریح کرد: همچنین در سفری که شهید رئیسی به کشور عراق داشت چند یادداشت، توافق‌نامه و تفاهم‌نامه امضا شد که مهمترین آن دو عنوان داشت؛ یکی درباره مسائل امنیتی و دیگری پیرامون مسائل اقتصادی. درباره مسائل امنیتی راجع به فعالیت‌های موساد در اقلیم کردستان و احزاب تروریستی چون کومله و پژاک علی‌رغم هشدارها، تأکیدات و نامه‌نگاری‌ها با وزارت خارجه اقلیم کردستان و عراق با انکار‌هایی روبرو شدیم. هنگامی که آنها را مورد اصابت قرار دادیم، فریاد مخدوش شدن تمامیت ارضی سر دادند اما ما گفتیم و آنها منکر شدند که این گروه‌ها از خاک عراق علیه ایران عملیات تروریستی انجام می‌دادند و این قابل قبول نیست تا اینکه هیئت سه‌جانبه بین ایران، دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان تشکیل شد و اندک اندک گروه‌های تروریستی خلع سلاح شدند و توافق‌نامه‌ امنیتی امضا شد.

سیدافقهی به فروش گاز و برق به عراق نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تهدیدها و تحریم‌های آمریکا برای عراق که اگر بدهی‌های ایران را بدهد، عراق را نیز تحریم می‌کند اما خوشبختانه عراقی‌ها گوش ندادند و بخشی از بدهی‌های ایران را پرداخت کردند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 22 شهریور 1403 - 10:56:36

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :
برچسب :