گزارش برنامه فلسطین الصمود ؛

وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:50:1

آمریکا با رای وتو در شورای امنیت، مانع از تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و شناسایی فلسطین به عنوان کشور و دولت مستقل شد.

ویژه ‌ -الکوثر : گزارش برنامه فلسطین الصمود حاکیست، جامعه جهانی با عضویت فلسطین در سازمان ملل موافق‌ است اما آمریکا با وتوی قطعنامۀ عضویت فلسطین در سازمان ملل نشان داد که درباره فلسطینی‌ها در واقعیت چطور فکر می‌کند.
ایالات متحده آمریکا از حق وتو برای جلوگیری از عضویت فلسطین در سازمان ملل استفاده کرد و شورای امنیت نتوانست عضویت کامل  فلسطین را در سازمان ملل رسمیت دهد و این موضوع حمایت آشکار آمریکا را از رژیم اشغالگر اسرائیل  نشان داد.
در رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد ، از مجموع ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، ۱۲ کشور شامل روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون و الجزایر به این قطعنامه رای مثبت دادند.
در مقابل، دو کشور بریتانیا و سوئیس به این قطعنامه رای ممتنع دادند و ایالات متحده آمریکا با رای مخالف خود آن را وتو کرد.
تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.
آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت هشدار داد که غرب آسیا در لبه پرتگاه قرارگرفته است .
همچنین  حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه ‌عرب از شورای امنیت سازمان ملل خواست که وظایف قانونی و واقعی خود را انجام دهد و امیدها را ناامید نکند .
فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.به گفته تشکیلات خودگردان فلسطین، 137 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد تا به امروز کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:49:35