ترکیه به حق‌آبه عراق توجه نمی کند

دو شنبه 25 دی 1402 - 20:11:0

کارشناس و تحلیلگر عراقی در گفتگو با برنامه «عراق الغد» شبکه الکوثر با اشاره به شکست مذاکرات آبی بغداد و آنکارا گفت: ترکیه به هنجارها و قوانین بین المللی مربوط به حوزه آب احترام نمی گذارد.

ویژههای الکوثر :  «ابراهیم السراج» با بیان اینکه  مشکلات  موجود به سیاست های اتخاذ شده ترکیه در حوزه آب مربوط  و دراین زمینه قوانین بین المللی نادیده گرفته می شود، تصریح کرد: رعایت نکردن قوانین  فاجعه ایجاد می کند و عواقب بسیار جدی  برای دو کشور در پی خواهد داشت.
وی افزود:  حق السهم آب عراق از رودخانه‌های دجله و فرات از سمت ترکیه به 69 درصد رسیده و این نقض قوانین بین المللی وقراردادهای موجود است چراکه ترکیه با سدسازی های متعدد بر روی دجله و فرات،  سهم آب عراق و سوریه را مصادره کرده است.

السراج با تاکید براینکه در واقع مشکل  آب یک بحران مهم و البته  ادامه دار در منطقه است، گفت: مذاکراتی بین عراق و ترکیه صورت گرفته است  اما تا زمانی که طرف ترکیه به قوانین بین المللی توجه نکند،  مشکلات حل نخواهد شد.
وی  خاطرنشان کرد : دولت عراق پیشنهادهایی مبنی بر لزوم پایبندی به قوانین بین المللی و احترام به قوانین مربوط به آب را به آنکارا ارائه داده و پیام هایی نیز ارسال کرده  اما ترکیه حقوق آب عراق را زیر پا گذاشته و به همسایه بدی تبدیل شده است .
این کارشناس عراقی در پایان گفت:  بغداد  به شدت نگران ناسازگاری و رفتار ترکیه در این زمینه و تخطی آنکارا از مقررات بین المللی است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 25 دی 1402 - 12:32:22