چگونه «هندوانه» به نماد مقاومت در فلسطین تبدیل شد؟

سه شنبه 28 آذر 1402 - 16:49:21
چگونه «هندوانه» به نماد مقاومت در فلسطین تبدیل شد؟

ممانعت رژیم صهیونیستی از استفاده هنرمندان فلسطینی از پرچم فلسطین در آثار خود موجب شد هنرمندان فلسطینی برای دور زدن این ممنوعیت، از تصویر «هندوانه» به شکل های مختلف در آثار خود استفاده کنند که هر چهار رنگ پرچم فلسطین را در خود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از جنگ شش‌روزه در سال 1967، اسرائیل استفاده از پرچم فلسطین را در غزه و کرانه باختری ممنوع کرد. این ممنوعیت به آثار هنرمندان نقاش هم راه یافت و از سال 1980 تا 1993، دولت اسرائیل هنرمندان فلسطینی را از ترسیم پرچم فلسطین در آثار خود منع کرد.

از این رو، طبق گفته «سلیمان منصور» نقاش پیشکسوت، هنرمندان نقاش فلسطینی به کشیدن هندوانه (دارای رنگ‌های اصلی پرچم فلسطین) روی آوردند تا این که صهیونیست‌ها آن را هم پس از انتفاضه اول در 1987 ممنوع کردند!

هندوانه به دلیل شباهت رنگ‌هایش با رنگ‌های پرچم فلسطین، دهه‌هاست که یکی از نمادهای مبارزات فلسطینیان علیه اشغالگری به شمار می‌رود.

«عبدالوهاب المسیری» متفکر فقید مصری در کتاب «زبان و استعاره» (تألیف سال 2002) در این باره می‌نویسد: وقتی نیروهای اسرائیلی عبور می‌کنند، فلسطینی‌ها هندوانه‌ای را از وسط نصف می‌کنند. یکی از دو نیمه را که شبیه رنگ‌های پرچم است، بالا می‌آورند تا هر عاقلی قضیه استعمار فلسطین را متوجه شود.

سال گذشته هم برخی از فعالان فلسطینی از ایموجی هندوانه به عنوان جایگزین بصری برای پرچم فلسطین استفاده کردند تا ترفندی برای فرار از الگوریتم‌های سانسور رژیم صهیونیستی و ممنوعیت‌های مجازی فیسبوک باشد.

«خالد حورانی» هنرمند فلسطینی ساکن رام‌الله در کرانه باختری که آثارش در میان تصاویر هندوانه‌هایی است که در اینترنت دست به دست می‌شوند، به واشنگتن پست گفت: هنر گاهی می‌تواند بیشتر از سیاست، سیاسی باشد! شهروندان عرب اسرائیل مدت‌هاست که نادیده گرفته شده‌اند و آنها به طور فزاینده‌ای هویت فلسطینی خود را مطرح می‌کنند. 


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 28 آذر 1402 - 16:49:11