13 آبان، تسخیر جاسوس‌خانه آمریکا در تهران

جمعه 12 آبان 1402 - 22:30:0
13 آبان، تسخیر جاسوس‌خانه آمریکا در تهران

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ضربه بزرگی به آبرو و حیثیت این کشور بود؛ تصرف سفارتخانه آمریکا در ایران به سایر کشورها فهماند که این کشور جاسوس‌خانه دارد نه سفارتخانه. این واقعه، دست دشمن رو شد و به کشورهای جهان سوم جرات و جسارت داد که اگر آمریکا در کشور آن‌ها جاسوسی می‌کند، می‌توانند آن را تعطیل کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از اعلام پذیرش شاه مخلوع توسط آمریکا، گروهی از دانشجویان که خود را «دانشجویان پیرو خط امام» می‌نامیدند در روز ۱۳ آبان سال ۵۸ به سمت سفارت آمریکا تظاهرات کردند اما این تظاهرات با تسخیر سفارت و دستگیری دیپلمات‌های آمریکایی توسط این دانشجویان همراه شد. البته انتشار خبر ملاقات‌ بازرگان‌ رئیس‌ دولت‌ موقت‌ با برژینسکی‌ مشاور امنیت‌ ملی‌ کارتر  در روز دهم آبان نیز موجب خشم این دانشجویان شده بود که این اقدام آنها موجب استعفای دولت موقت شد.

این اقدام دانشجویان موجب غافلگیری مسئولان کشور شد و تا چندین ساعت، موضع گیری مشخصی درباره این اتفاق رخ نداد. مسیح مهاجری از اعضای حزب جمهوری اسلامی درباره این اتفاق گفته است که« اصل تسخیر لانه جاسوسی برای اکثر مسئولین کشور و رهبران انقلاب و از جمله برای رهبران حزب جمهوری اسلامی یک اقدام غافلگیرکننده بود. یعنی اینطور نبود که مسئولین بنشینند و برنامه‌ریزی کنند و یک عده جوان را بفرستند بگویند شما بروید سفارت آمریکا را تسخیر کنید؛ بلکه این یک اقدام خودجوش دانشجویی بود. اقدام دولتی هم که قطعاً نبود، چون دولت موقت آن زمان اصلاً مخالف این کار بود. اقدام حزبی هم نبود بنابراین حزب جمهوری اسلامی‌هم هیچ دخالتی در این کار نداشت و اطلاع هم نداشت.»

تسخیر سفارت حدود ظهر روز ۱۳ آبان انجام شد و آنطور که مسیح مهاجری گفته است، شهید بهشتی اولین مسئولی بوده که چند ساعت بعد از این اقدام حمایت کرده است. شورای انقلاب هم تصمیم گیری را به امام خمینی (ره) سپرد. امام(ره) همان روز مرحوم سید احمد خمینی را به سفارت آمریکا می‌فرستد تا در جریان اتفاق قرار گیرد و در ادامه با تأیید کار دانشجویان، آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول نامید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


جمعه 12 آبان 1402 - 19:50:9

دسته بندی :