دودستگی بر سر اوکراین و حضور نداشتن سران چین و روسیه

سه شنبه 21 شهریور 1402 - 13:0:0

هرچند اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» در پایتخت هند برگزار شد ولی فضای حاکم بر این اجلاس تحت تاثیر دودستگی بر سر بحران اوکراین و تنش‌ها با چین در اقیانوس آرام و اقیانوس هند و دریای چین جنوبی قرار داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» آمده است: حضور نیافتن شی جینپینگ رئیس جمهور چین در این اجلاس، سر و صدای زیادی در محافل غربی ایجاد کرد و موجب مطرح شدن این پرسش شد که با توجه به حضور نداشتن دومین قدرت اقتصادی جهان در این اجلاس که بازیگری فعال در صحنه بین المللی است، این اجلاس چقدر اهمیت دارد؟

حضور نیافتن شی جینپینگ و همتای روس او ولادیمیر پوتین در اجلاس دهلی نو، تلاشی از سوی چین و روسیه برای خالی کردن زیر پای آمریکا توصیف شد که رهبری نشست های جهانی را برعهده دارد تا نشان دهد این دو کشور توانایی به شکست کشاندن این نشست مهم را دارند. در واقع پکن تلاش می کند نشست هایی مثل اجلاس سران گروه 20 را که به رهبری آمریکا تشکیل می شود، به سمت توجه بیشتر به منافع اختصاصی چین سوق دهد.

سوپرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند تلاش کرد حضور نیافتن سران چین و روسیه در اجلاس دهلی نو را مسئله ای عادی جلوه دهد که هیچ ارتباطی با هند ندارد ولی واکنش های خشم آلود مقامات هندی و غربی نشان داد محافل تصمیم گیری در هند و در غرب تا چه میزان از حضور نیافتن این دو در اجلاس دهلی نو خشمگین هستند.

در همین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره افزایش چند دستگی ها در جهان هشدار داد و تاکید کرد کشورها صرفنظر از این که در چه سطحی از مقامات خود در اجلاس دهلی نو شرکت کرده اند، باید مسئولیت پذیر باشند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 21 شهریور 1402 - 12:2:39