آیین رونمایی از دستاورد مهم وجدید هسته ای ایران

یک شنبه 5 شهریور 1402 - 3:0:0

دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور برای اولین بار موفق شدند هسته پرتوزای سزیم ۱۳۷ که دارای ارزش‌های اقتصادی، فناوری و کاربردهای متعدد است را در مقیاس آزمایشگاهی به تولید برسانند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، از پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- ۱۳۷» در مقیاس آزمایشگاهی که به همت دانشمندان و محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام شده؛ به عنوان یکی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای در نمایشگاه «روایت خدمت» رونمایی شد.

این آیین با حضور محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز جمعی از مسوولان ارشد صنعت هسته‌ای در نمایشگاه «روایت خدمت ۱۴۰۲» برگزار شد.

سزیم ۱۳۷ با نیمه عمر ۳۰/۱۷ سال به صورت طبیعی وجود ندارد و در اثر فعالیت‌های راکتورهای هسته‌ای عمدتا در سوخت هسته‌ای مصرف شده و پسماندهای پرتوزا یافت می‌شود.

با توجه به نیاز کشور به تولید سزیم-۱۳۷ و دشوار بودن واردات این رادیونوکلیید، یک طرح تحقیقاتی برای دستیابی به دانش فنی جداسازی و تخلیص سزیم-۱۳۷ از محصولات شکافت اورانیوم در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای آغاز شد و با موفقیت در تیر ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید.

با اجرای موفق این طرح تحقیقاتی، دانش فنی لازم برای جداسازی و تخلیص سزیم-۱۳۷ از محصولات شکافت اورانیوم برای نخستین‌بار در کشور بومی‌سازی شده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.

 


یک شنبه 5 شهریور 1402 - 14:21:49