اعلام جزئیات تازه درباره طرح اتصال ریلی ایران و عراق

دو شنبه 16 مرداد 1402 - 16:0:0
اعلام جزئیات تازه درباره طرح اتصال ریلی ایران و عراق

مدیرکل سازمان راه آهن عراق با ارائه جزئیات تازه از پروژه اتصال ریلی ایران و عراق، تأکید کرد که این طرح فقط برای انتقال مسافران خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل ازپایگاه خبری «الجریده»، «یونس الکعبی» مدیرکل سازمان راه‌آهن عراق گفت : توافق اتصال ریلی شلمچه ـ بصره یک توافق محرمانه نبوده بلکه در برنامه راهبردی بودجه 2023 درج شده است.
وی گفت که به موجب این توافق ایران متعهد به مین‌زدایی در مسیری به طول 16 کیلومتر و نیز رفع موانع ساختمانی در طول این مسیر شده که هزینه آن حدود 5 میلیون دلار است.
الکعبی تأکید کرد که این پروژه در زمین‌های کاملا عراقی اجرا می‌شود و چنان‌که در آن تصریح شده فقط برای انتقال مسافران خواهد بود و سالانه به 3 میلیون مسافر خدمات خواهد داد.
مدیرعامل سازمان راه آهن عراق تأکید کرد که برای این پروژه از سیستم ریلی قدیمی و نه ریل‌های جدید مورد استفاده از پروژه «جاده توسعه» استفاده خواهد شد.
وی افزود که بخش دشوار این پروژه پلی است که روی شط العرب ساخته خواهد شد و تأکید کرد که برای اجرای این پروژه 4.5 کیلومتر مربع از زمین‌های کشاورزی به مالکیت شرکت راه‌آهن عراق درخواهد آمد.
 وزارت حمل و نقل عراق  نیز در بیانیه ای درباره پروژه راه آهن (شلمچه – بصره) توضیحاتی صادر و تاکید کرد: این طرح یکی از پروژه های عراق است که توسط شرکت راه آهن دولتی این کشور اجرا می شود و در بودجه فدرال سال 2023 گنجانده شد و بودجه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است.
این بیانیه افزوده است: آنچه در یادداشت تفاهم میان وزارتخانه های حمل و نقل عراق و ایران آمده، روشن و بدون ابهام است و مقرر شده که برای تکمیل این پروژه، طرف ایرانی هزینه های مالی رفع موانع موجود را متقبل شود.این توافقنامه تصریح می کند که عراق مسئول ایجاد خط راه آهن، مراکز و ایستگاه ها است و طرف ایرانی نیز ساخت پل شط العرب و مین برداری به طول 16 کیلومتر در این پروژه را بر عهده دارد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 16 مرداد 1402 - 8:15:28