شکایت ایران از کره‌جنوبی برای استرداد مطالبات از بانک‌ها

یک شنبه 8 مرداد 1402 - 17:20:0
شکایت ایران از کره‌جنوبی برای استرداد مطالبات از بانک‌ها

با ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور آغاز شد.

تهران- الکوثر: شکایت جمهوری اسلامی ایران از کره جنوبی در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده‌ در حالی به طور رسمی کلید خورده که سئول به بهانه تحریم‌های آمریکا، از آزاد سازی دارایی‌های تهران خودداری کرده است.

کره یکی از مشتریان نفت ایران بود که طبق درخواست آمریکایی‌ها خرید نفت خود را کاهش داده و حتی به صفر رسانده و از طرفی مانع دستیابی ایران به دارایی‌های خود در بانک‌های این کشور شده است.

کارشناسان معتقدند اهمیت آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از این جهت است که می‌تواند به تسهیل واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای کمک کند و در پی آن رونق به تولید بازمی‌گردد و اقلام مورد نیاز مصرفی مردم راحت‌تر تامین می‌شود. ضمن این‌که این موضوع می‌تواند به تنظیم و کنترل بازار ارز نیز کمک کند.

اختلافات میان تهران و سئول بر سر موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در سال ۲۰۱۸،‌ پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران آغاز شد. کره جنوبی طی این چند سال همواره مدعی شده که تحریم‌های آمریکا مانع بازگرداندن این پول شده و علی رغم درخواست جمهوری اسلامی ایران برای آزادسازی دارایی‌ها هر بار مقامات سئول به بهانه‌ای از این موضوع سر باز زده و امتناع کرده‌اند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 8 مرداد 1402 - 14:47:58