در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد؛

ایران خطاب به آمریکا و اروپا: به هرگونه تحریم پاسخ متناسب و متقابل می‌دهیم

دو شنبه 19 تیر 1402 - 12:37:19
ایران خطاب به آمریکا و  اروپا: به هرگونه تحریم پاسخ متناسب و متقابل می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی و متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ناصر کنعانی درباره نشست اخیر شورای امنیت و اینکه شاهد بهانه جویی سه کشور اروپایی در این نشست بودیم، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی توسط آمریکا و متحدان آن علیه ایران استفاده شده است. همواره تأکید کرده‌ایم توسل به این تحریم‌ها غیرقانونی و نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است.
وی افزود : درباره برجام، هم دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند، نتوانستند نقصان آمریکا را جبران کنند. معتقدیم دولت‌های اروپایی و مشخصا سه دولت به اندازه آمریکا به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان در برجام مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی‌های خود باشند.
کنعانی گفت: اینکه به رغم کوتاهی و عدم اجرای تعهداتشان در برجام، در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعاهای واهی علیه ایران تحمیل کنند، یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است. این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به هیچ نتیجه نرسیدند و یک روند بین‌المللی را مخدوش کردند.
کنعانی ادامه داد: دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام زنی، باید پاسخگوی مسؤولیت خود در مورد برجام و ایران باشند و به تعهداتشان به صورت مسؤولان عمل کنند.
وی تصریح کرد: هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران به صورت متقابل این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی، متناسب و متوازن در زمان خود نشان خواهد داد.

 سفر رئیس جمهور به آفریقا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه آفریقا بیان کرد: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای حوزه مهم و راهبردی قاره آفریقا، این سفر و در پاسخ به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور انجام می‌شود. فرصت بسیار مهمی است که در این سفر جهش جدید در روند همکار‌ی‌های مشترک و سازنده و مفید ایران و این سه کشور و کشورهای حوزه آفریقا صورت بگیرد.
وی ادامه داد: آفریقا قاره فرصت‌هاست. در سال‌های اخیر اقتصاد در حوزه قاره آفریقا در مدار رشد قرار گرفته است و این حوزه مورد توجه بسیاری از کشورهای مهم دنیاست و ایران برمبنای نگاه سیاسی مشترک با این کشورها و ارزش‌های فرهنگی بین ایران و این کشورها و ظرفیت‌های مکمل و مشترک تجاری و اقتصادی، توجه خودش را متمرکز کرده که بتواند در چارچوب تقویت همکاری‌های دوجانبه روابط را به سطح بهتری ارتقا دهند.
کنعانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در آفریقا اظهار داشت:  ایران در زمینه‌های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های جدی و موثر به کشورهای آفریقایی داشته باشد. این سفر را نقطه آغاز جدید می‌‌توانیم بدانیم که جهش جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حوزه آفریقا ایجاد کند.

مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

وی درباره مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در پی سفر حسین امیرعبداللهیان به باکو و اظهارات اخیر وزیر خارجه آذربایجان و همچنین موضوع بازگشایی سفارتخانه آذربایجان در تهران نیز گفت: خوشبختانه اکنون در مسیر خیلی خوب و سازنده دوجانبه قرار گرفتیم. دو طرف اتفاق نظر دارند که آن چیزی که در روند روابط دوجانبه اتفاق افتاد و موضوع ناگوار مرتبط با حمله انجام شده به سفارت را در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه از آن عبور کرده و روابط را به مسیر درست خود برگردانند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سفر امیرعبداللهیان مشارکت در جنبش عدم تعهد بود و با توجه به اهمیت روابط دوجانبه، هم دیدار با همتای آذربایجانی و هم گفت‌وگوهای سازنده و بسیار مثبتی با رئیس جمهور آذربایجان انجام شد. هم نفس این دیدارها و هم محتوای گفت‌وگوهای انجام شده و بیانات رسانه‌ای دو طرف، همگی بیانگر آن است که خوشبختانه ما در مسیر درستی قرار گرفتیم و اینکه اتفاق نظر وجود دارد که از این شرایط با گفت‌وگو و تبادل نظر باید عبور کنیم.
وی اضافه کرد: اکنون فضای بسیار مثبتی را شاهد هستیم و نتیجه گفت‌وگوها با گام‌های عملی تکمیلی می‌تواند زمینه ساز از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشد. جمهوری اسلامی ایران به مسؤولیت‌های خود در ارتباط با تامین امنیت اماکن دیپلماتیک هم واقف است و هم مسؤولانه عمل می‌کند و یک رخداد غیرمنتظره ملاکی برای قضاوت درباره تامین امنیت سفارتخانه‌ها نیست. سفارت آذربایجان از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود و امیدواریم در آینده نزدیک با دیدارها شاهد آغاز فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

حق‌آبه هیرمند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: پیگیری‌ها ادامه دارد و جزو مطالبات ماست. در مورد آب هیرمند طرف افغانستانی متعهد و مسؤول است که حق آبه ایران را تامین و پرداخت کند و مقامات دولت افغانستان به حق ایران و حق‌آبه ایران مبتنی بر معاهده موجود اعتراف و تأکید دارند ولی در مسیر ادای تعهد و تامین حق آبه متاسفانه به رغم پیگیری ها چنین چیزی را شاهد نیستیم.
وی افزود: این انتظار به حق و قانونی ایران است که میزان حق‌آبه خود را داشته باشد. در مذاکرات این را بیان کردیم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف با مقامات دولت سرپرستی افغانستان ادامه دارد و این موضوع را با جدیت ادامه می‌دهیم. تامین حق‌آبه یکی از اقدامات توأم با حسن نیتی خواهد بود که به ما نشان خواهد داد دولت سرپرستی موقت افغانستان مایل است روابط را مبتنی بر منافع مشترک ادامه دهد و در این مسیر به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.
وی درباره میدان گازی آرش و ادعای عربستان و کویت در این خصوص نیز اظهار داشت: در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 19 تیر 1402 - 12:36:49