نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

دو شنبه 5 تیر 1402 - 15:32:41
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه: امنیت برای کشورهای منطقه با همکاری جمعی بدست می‌آید و حضور بیگانگان در منطقه کمک کننده نخواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری ایام حج و تبریک فرارسیدن عید قربان گفت: امیدوارم که کنگره حج امسال با شکوه هر چه تمام تر و با آرامش ، همدلی و محبت و در فضایی مناسب برای تقویت همدلی ، همراهی، صمیمیت و مودت بین آحاد امت اسلامی برگزار شود.

 وی افزود: با همکاری خوب مقامات عربستان تاکنون شاهد برگزاری مراسم مناسبی در حج بودیم و در همین زمینه وزیر امور خارجه کشورمان با بعثه مقام معظم رهبری و سفارت ایران در عربستان ارتباط مستمری دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به چهار کشور حاشیه خلیج فارس و فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم گفت: وزیر امور خارجه از ابتکار عمل و ایده دبیرکل سازمان ملل در خصوص منطقه خلیج فارس استقبال کرد و ایده تشکیل مجمع گفتگو و همکاری از سوی ایران مطرح شد و کشورهای مختلف هم استقبال کردند و جزئیات این ایده در اختیار کشورهای منطقه قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایران در خصوص حفظ امنیت منطقه تاکید داشته و دارد و آن را مقدمه گسترش تعاملات تجاری میان کشورهای مختلف می‌داند ادامه داد: هدف مجمع گفت‌وگو و همکاری ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه است که لازمه رفاه و توسعه کشورهای منطقه می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: حوزه خلیج فارس را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران منطقه‌ی حائز اهمیت راهبردی می دانیم و ما شاهد استقبال کشورهای مقصد سفر وزیر خارجه از ابتکار ایران بوده ایم.

وی گفت: امنیت در این منطقه یک معقوله به هم پیوسته و چند وجهی مبتنی بر رویکردهای سازنده توام با تفاهم است و رویکرد اساسی ایران در چارچوب این ابتکار اعلام شده این هست که امنیت برای کشورهای منطقه با همکاری جمعی بدست می‌آید و حضور بیگانگان در منطقه کمک کننده نخواهد بود.

کنعانی در خصوص روابط میان ایران و اقلیم‌ شمال عراق اظهارداشت: در ارتباط با اقلیم کردستان عراق بر اساس روابط خوب همسایگی ایران و عراق و مبتنی بر توافقنامه امنیتی دو طرف طبیعتا انتظار داریم که دولت عراق در این چارچوب عمل کند و مسئولین اقلیم شمال عراق هم در این ارتباط مسؤولانه برخورد داشته‌ باشند.  

کنعانی افزود: مقدمات گشایش سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد فراهم شده و مقامات سعودی اعلام کرده‌اند به زودی اینها را بازگشایی خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: در مذاکراتی که بین وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، آفریقای جنوبی و تهران برگزار شد دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و می‌توانند نقش سازنده و اثرگذاری در حفظ صلح و ثبات در منطقه داشته باشند در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر روابط ایران و عربستان بر بحران یمن نیز گفت: ما از همان ابتدا در بحث یمن تلاش کردیم که مانع ادامه جنگ شویم و همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که راهکار بحران در یمن سیاسی است و در همین ارتباط همکاری‌های خوبی نیز با نماینده سازمان ملل در امور یمن داشتیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما موضوع یمن را یک موضوع یمنی می‌دانیم و در همین ارتباط از گفت‌وگوهای یمنی یمنی استقبال می‌کنیم. ما از پایدار شدن روند آتش بس در یمن و زمینه سازی برای انجام گفت‌وگوهای یمنی و یمنی حمایت می‌کنیم.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 5 تیر 1402 - 15:32:36