برنامه یوم الجدید:

«وادی روم » ؛ کویری بسیار خشک با مناظر زیبا و چشمگیر در اردن

دو شنبه 29 خرداد 1402 - 10:10:45

بیابان وادی روم Wadi Rum که با نام دره ماه نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در اردن است.

ویژه - الکوثر: وادی روم منطقه ای حفاظت شده ای است در جنوب اردن  که 720 کیلومتر مربع  وسعت دارد. این بیابان  با دره های شنی وسیع در میان کوه های عظیم گرانیتی  که ارتفاع آنها به 1700 متر و بیشتر می رسد، مقصد جذابی برای گردشگران است  تا زیبایی های  این کویر شگفت انگیز را از نزدیک ببینند.
شاید آنچه که بیشتر گردشگران را برای بازدید به وادی روم می کشاند ،  صخره های عجیب و منحصر به فردی است که یکی از معروف ترین آنها « کوه سنگی بورداح» است که مرتفع ترین طاق های سنگی منطقه است و بلندترین صخره  80 متر ارتفاع دارد.
خانه لورنس یکی دیگر از جاذبه های گردشگری وادی روم است. در جنگ جهانی اول که بین امپراتوری عثمانی و بریتانیا بود، توماس ادوارد لورنس (T E Lawrence)، فرمانده بریتانیایی مجبور شد زمان زیادی را در بیابان وادی روم سپری کند.
همچنین  قلعه فرانسوی در شمال وادی روم، در فاصله 7 کیلومتری از جاده آسفالته، قلعه ای مرموزی است که  در وسط بیابان ظاهر می شود اما این قلعه در واقع تنها حدود 20 سال قدمت دارد.
ارتفاع  وادی روم از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است و با ۷۴ هزار هکتار مساحت، وجود سنگ‌نگاره‌ها، کتیبه‌ها و بقایای باستان‌شناسی از سکونت انسان‌ها در ۱۲ هزار سال قبل در این منطقه نشان دارند. وادی رو م در کنار “شهر سنگی پترا” و “شهر ساحلی عقبه” ضلع سوم مثلث طلایی گردشگری اردن را تشکیل دهد.
امروزه در وادی رم چند طایفه از اعراب بیابان‌نشین زندگی می‌کنند و سرچشمه اصلی درآمد آن‌ها گردشگری است


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

 


دو شنبه 29 خرداد 1402 - 10:10:40