توجه امام خمینی(ره) به جوانان

شنبه 13 خرداد 1402 - 15:0:8
توجه امام خمینی(ره) به جوانان

امام خمینی (ره) همواره از تأثیر گذاری نسل جوان در تحولات اجتماعی و روحیه کمال خواهی و حقیقت جویی جوانان که زمینه آمادگی و پذیرش کسب فضایل و ارزش ها را فراهم می نماید آگاه بودند و با توجه به درایت و دوراندیشی حضرت امام که بزرگترین رویداد تاریخ را به همت جوانان به وجود آورد، این قشر همواره مورد توجه و عنایت حضرت امام (ره) بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نادیده انگاشتن و بی توجهی به جوانان و نیازها و خواسته های گوناگون آنها بدون تردید نابسامانی ها و ناملایمات اجتماعی زیانباری را به همراه خواهد داشت. بدین سبب است که قشر جوان بیش از سایر اقشار مورد توجه دشمنان بوده و استعمارگران و دولت های سرسپرده آنان برای رسیدن به اهداف پلید خود، سعی و تلاش فراوانی در جهت انحراف و دوری جوانان از اسلام و قرآن می نمایند تا از این رهگذر و با ترویج بی بند و باری و فرهنگ ابتذال در میان جوانان آنان را نسبت به عقاید و مسائل دینی بی توجه سازند و در نتیجه بتوانند بدون هیچ مانع به اهداف متعدد از جمله فروش انواع محصولات خود در بازارهای جدید دست یابند.

به همین جهت امام(ره) درجلد 21‌ام از وصیت نامه سیاسی الهی خود مطالبی راجع به جوانان به شرح ذیل بیان نمودند:‏

این جانب به همه نوجوانان و جوانان در مرحله اول، و پدران و مادران و دوستان آنها در مرحله دوم، و به دولتمردان و روشنفکران دلسوز برای کشور در مرحله بعد وصیت می کنم که در این امر مهم که کشورتان را از آسیب نگه می دارد، با جان و دل کوشش کنید و دانشگاهها را به نسل بعد بسپرید. و به همه نسلهای مسلسل توصیه می کنم که برای نجات خود و کشور عزیز و اسلامِ آدم ساز، دانشگاهها را از انحراف و غرب و شرق زدگی حفظ و پاسداری کنید و با این عمل انسانی- اسلامی خود دست قدرتهای بزرگ را از کشور قطع و آنان را ناامید نمایید. خدایتان پشتیبان و نگهدار باد.‏

نصیحت مشفقانه من به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از راه اشتباه برگردید؛ و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهوری اسلامی خدمت می کنند متحد شوید؛ و برای ایران مستقل و آزاد فعالیت نمایید تا کشور و ملت از شرّ مخالفین نجات پیدا کند، و همه با هم به زندگی شرافتمندانه ادامه دهید. تا چه وقت و برای چه گوش به فرمان اشخاصی هستید که جز به نفع شخصی خود فکر نمی کنند و در آغوش و پناه ابرقدرتها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فدای مقاصد شوم و قدرت طلبی خویش می نمایند؟ شما در این سالهای پیروزی انقلاب دیدید که ادعاهای آنان با رفتار و عملشان مخالف است و ادعاها فقط برای فریب جوانان صاف دل است. و می دانید که شما قدرتی در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهی عمرتان نتیجه ای ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم. و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می رسد و شائبه قدرت طلبی در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات دهید. خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید.‏

بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیاناتی در جمع ایتام کودک و نوجوان فرمود:

خداوند پشتیبان شما باشد. شماها ان شاءاللّه در آتیه برای اسلام و برای کشور خودتان سرباز لایق ان شاءاللّه باشید. خداوند در تحت تربیت اسلام و تربیت امام زمان ـ سلام اللّه علیه ـ و تربیت قرآن، شما را یک جوانان برومند برای ملت ما قرار بدهد. من به همۀ شما ارادت دارم، اخلاص دارم، محبت دارم، دوستی دارم؛ شما از خود من هستید و من هم از خود شما. ان شاءاللّه موفق باشید، مؤید باشید. جدیت کنید در تحصیل، جدیت کنید در یاد گرفتن معارف الهیه، جدیت کنید در اینکه خودتان را خوب بار بیاورید. خدا حفظتان کند، سلامت باشید ان شاء اللّه.

امام (ره) همچنبن در سخنرانی در جمع پرسنل نیروی دریایی و هوایی در خصوص جوانان فرمود:

من از خدای تبارک و تعالی توفیق شما جوانان و همین طور جوانان عزیزی که در خارج کشور به اسلام خدمت می کنند، از خدای تبارک و تعالی می خواهم. آنها مجاهدینی هستند که با کمال اخلاص دارند خدمت می کنند به ایران، و شما مجاهدینی هستید که با اخلاص دارید خدمت می کنید به کشورتان، و خداوند با شماست و شما را پیروز می کند.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 13 خرداد 1402 - 14:47:16