شکرگزاری و مراتب آن

جمعه 12 خرداد 1402 - 12:29:41

استاد «حسن شواهدی» پژوهشگر مسائل فرهنگی در برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر درباره معنا و کیفیت شکرگزاری و قدرشناسی و مراتب آن صحبت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد «حسن شواهدی» در برنامه «یوم جدید»، شکرگزاری را به معنای قدرشناسی و احترام گذاشتن به صورت زبانی یا قلبی توصیف کرد و افزود: مهم ترین مرتبه شکرگزاری، شکرگزاری عملی است به طوری که افراد زیادی هستند با زبان شکرگزاری می کنند ولی در عمل این کار را انجام نمی دهند.

این پژوهشگر با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند: «مَنْ أَنعَمَ الله عَلَیهِ بِنِعمَة فَعَرَفَها بِقَلبِهِ فَقَد أَدّى شُکرَها» (كسى كه خداوند نعمتى به وى ارزانى دارد و در دل آن را [به عنوان نعمت خدادادى ]بشناسد، هر آينه شكر آن نعمت را گزارده است) افزود: بدیهی است که شناخت نعمت و اهمیت و ارزش آن، به شناخت بهتر ارائه کننده آن نعمت منجر می شود و موجب بجای آوردن شکر آن در عمل و زبان می شود.

استاد حسن شواهدی افزود: شکرگزاری عملی برای هر فردی متفاوت از افراد دیگر است و شکل آن نیز در یک جا نسبت به جای دیگر تغییر می کند. امام علی(ع) نیز در این باره فرمودند: «شُکرُ إِلهِکَ بِطُولِ الثَّناءِ، شُکرُ مَنْ فَوقَکَ بِصِدقِ الولاءِ، شُکرُ نَظِیرَکَ بِحُسنِ الإِخـاءِ، شُکرُ مَنْ دُونَکَ بِسَببِ العَطـاءِ» (شكر از پروردگارت، با ثناى بسيار است و شكر از بالا دستِ خود با پيروى صادقانه، و شكر همتايت با حُسن برادرى، و شكر از فرو دستت با عطا و بخشش به او است).

به عقیده استاد شواهدی، بهترین نوع شکرگزاری عملی نعمت ها، انفاق کردن از آن نعمت در راه خدا است همانطور که امام علی(ع) نیز فرمودند «أحسَنُ شُکرِ النِّعَمِ الإنعامُ بِها» یعنی نیکوترین شکر نعمتها، بخشش به دیگران است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 12 خرداد 1402 - 12:29:26