در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

پیروزی اردوغان بر بزرگترین چالش خود در 20 سال اخیر

چهار شنبه 10 خرداد 1402 - 16:48:5

رئیس جمهور ترکیه موفق شد بر بزرگترین چالش بیست سال اخیر خود فائق آید و در دور دوم انتخابات در برابر رقیبش کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق پیروز شود.

ویژه - الکوثر: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه و پیروزی اردوغان موضوع و محور برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر بود.
اردوغان با این پیروزی سیزدهمین رئیس جمهورترکیه  شد و نشان داد تلاش های داخلی و خارجی و مشکلاتی نظیر چالش های اقتصادی و فاجعه زلزله قهرمان مرعش نتوانست مانع او شود و سرانجام سرافراز مقام ریاست جمهوری خود را حفظ کرد.
اما با این وجود  ناتوانی او در پیروزی مطلق  در دور اول انتخابات و اختلاف اندک او و رقیبش از نظر تعداد آرا، نشان دهنده یک شکاف داخلی شدید در ترکیه است .
به گفته کارشناسان ، اردوغان پیروزی خود را به عنوان پیروزی فراتر از مرزها می داند که توانسته بر تلاش های خارجی هم چیره شود .
درهرصورت، رجب طیب اردوغان  از حمایت  های مردمی برخوردار است و تعداد زیادی از شهروندان ترکیه همچنان او را شخصیت سیاسی قابل اعتماد و  با ثبات می دانند.
 کارشناسانی هم هستند که علت موفقیت رجب طیب اردوغان در انتخابات را ناشی از اختلافات درون گروهی رقیب او یعنی کمال قلیچداراوغلو  عنوان می کنند.
به گفته کارشناسان،  پیروزی اردوغان در انتخابات نشان دهنده  این است که گذشته سکولار ترکیه در حال محو شدن است و قطعا اردوغان به سیاست خارجی خود ادامه خواهد داد و ترکیه در بسیاری از پرونده های منطقه ای و بین المللی نقش پررنگی ایفاء خواهد کرد.
اولین پرونده فوری، تحولات در روند عادی سازی روابط با سوریه است که در آن دولت اردوغان نگرش مثبت بالایی نسبت به آن نشان می دهد. همچنین موضوع  روابط با روسیه که به وضوح در انتخابات اخیر از اردوغان حمایت کرد نیز از دیگر محورهای سیاست خارجی اردوغان و وی به دنبال راهی برای  میانجیگری آنکارا در مناقشه اوکراین خواهد بود.
همچنین روابط پر تنش ترکیه با ناتو و آمریکا هم در دور بعدی ریاست جمهوری اردوغان مورد توجه قرار خواهد گرفت.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 10 خرداد 1402 - 15:12:31