اهمیت گفتگوی داخلی برای حل بحران سودان

یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 18:52:0

نویسنده وکارشناس روابط بین الملل درباره بحران و طرفین درگیری در سودان و تلاش‌ها برای حل این بحران و راه حل‌های پیشنهادی با برنامه قضیه ساخنه شبکه الکوثر گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علی یحیی نویسنده و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با برنامه « قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت: در برخی از جوامع ما به دلیل ضعف آگاهی سیاسی، ضعف هویت یکپارچه و نفوذی که جوامع ما در معرض آن هستند، این موارد می‌توانند منجر به شکست راه حل های داخلی شود بنابراین به راه‌حل‌های خارجی یا وارداتی متوسل می‌شوند که اغلب با هدف کسب منافع در ازای ارائه راه‌حل‌ها همراه هستند. 
وی ادامه داد: ما این موضوع را در لیبی و کنگو و... دیده‌ایم و امروز سودان در معرض این مسئله است، صحنه تضاد داخلی، جرقه این درگیری را در سودان بین دو نیروی مسلح زد. نیروی اول که نماینده پایتخت و دولت سودان و ارتش با ساختار اداری آن است و نیروی دوم که نماینده تعصبات قبیله ای و موسسات موازی و فرصت طلب است. 
وی افزود: به نفع هیچکس نیست که این درگیری ادامه داشته باشد، بنابراین راه حل در ابتدا از گفتگوی داخلی و ارائه امتیازات متقابل از سوی طرفین متعارض با حفظ منافع هر یک از آنها برای رسیدن به امنیت آغاز می‌شود، در صورتی که راه حل داخلی موفق نشود، سپس راه حل آفریقایی یا عربی باید دنبال شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 13:56:22