منافع رژیم صهیونیستی در عادی سازی روابط با سودان

پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402 - 19:22:0

دستیابی به «توافق با سودان» می‌تواند استراتژی منطقه‌ای صلح در مقابل صلح نتانیاهو را در مقابل زمین در برابر صلح، به عنوان ساختار ایده‌آل برای ترویج به اصطلاح صلح در منطقه تقویت کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه « قضیه ساخنه» شبکه الکوثر در خصوص رژیم صهیونیستی و منافع آن در ارتباط با سودان آمده است: برخی دنبال کنندگان بر این باورند که روابط با سودان برای رژیم صهیونیستی از اهمیت راهبردی برخوردار است و سال‌هاست که عادی سازی روابط با سودان برای دستیابی به بسیاری از منافع مستقیم و غیرمستقیم برای این رژیم اهمیت زیادی داشته است.
موقعیت سودان در دریای سرخ از نظر استراتژیک برای رژیم اشغالگر مهم است، زیرا مسیرهای دریایی منتهی به «بندر لات» را کنترل می‌کند و سودان یک گره اصلی در شبکه های انتقال تسلیحات به غزه و سینا است. بنابراین روابط دوستانه و همکاری نزدیک امنیتی با خرطوم می تواند ایران و جناح های مقاومت در غزه را به شدت تضعیف کند.
از دیدگاه صهیونیسم، این اتفاق می‌تواند الگویی برای تبدیل کامل از متحد ایران به کشوری باشد که این رژیم غاصب را پذیرفته و با آن توافق‌های سیاسی و امنیتی منعقد می‌کند و به این ترتیب می‌تواند برای سایر بازیگران منطقه ای یک الگو باشد و ثابت کند که چنین تحولی امکان پذیر است.
همچنین، دستیابی به «توافق با سودان» می‌تواند استراتژی منطقه‌ای صلح در مقابل صلح نتانیاهو را برخلاف زمین در برابر صلح، به عنوان فرمول ایده‌آل برای ترویج به اصطلاح صلح در منطقه تقویت کند.
علاوه بر این، سودان نه تنها عضوی از جهان عرب است، بلکه کشوری مهم در آفریقا است . پذیرش رژیم اشغالگر از سوی سودان ، سایر کشورهای آفریقایی که روابط رسمی با رژیم صهیونیستی ندارند را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. 
اما روابط با سودان خطراتی را نیز برای رژیم اشغالگر به همراه دارد، واضح است که رژیم اشغالگر با فرماندهان نظامی دولت انتقالی در ارتباط بوده است، علاوه بر معضل اخلاقی مطرح شده و تاریخ خونین این فرماندهان، ارتباط با این فرماندهان ممکن است به اعتبار رژیم صهیونیستی در این کشور لطمه بزند و مردم سودان ممکن است روابط با رژیم صهیونیستی را یک تحمیل خارجی مانند ایالات متحده آمریکا و امارات بدانند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402 - 13:35:55