در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

نگاهی به نشست چهارجانبه سوریه در مسکو

چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402 - 9:44:52

مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوی عربی سوریه و جمهوری ترکیه در مسکو در حالی برگزار شدکه حاضران برحفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند..

ویژه ‌ - الکوثر کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که تهران با هدف برقراری ثبات و حفظ  تمامیت ارضی سوریه ، نقش فعالی را برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی اشغالگر در سوریه ایفا کرده  و دستگاه  دیپلماسی ایران در تلاش است تا با هماهنگی روسیه و ترکیه شرایط مناسبی را برای تحقق این امر ایجاد کند.
به گفته کارشناسان، ترکیه در آغاز و ادامه  بحران سوریه نقش مهمی داشته است  و جنگ در این کشور تا حد زیادی از مرز ترکیه آغاز شد اما امروز آنکارا در نتیجه تحولات سیاسی منطقه و نیز مقاومت دولت سوریه و متحدانش و پیروزی گسترده  سوری ها بر تروریست ها، به فکر رهایی از بحران است.
آنچه مسلم است نشست مسکو که در سطح وزرای دفاع سوریه، ایران، ترکیه و روسیه  برگزار شد به دنبال آن بود که آشتی  سیاسی میان سوریه و ترکیه رخ دهد و منافع هر دو کشور به نوعی تامین شود.
درجریان این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دیپلمات‌های ایرانی تاکید می‌کنند که مسائل و مشکلات بین سوریه و ترکیه باید با بازگشت  دو کشور به مواضع  سیاسی و دیپلماتیک قبلی و برقراری  دوباره روابط  طرفین  و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها  به طور عملی  حل شود، اما وضعیت میدانی ( پایان اشغال خاک سوریه توسط ترکیه) یکی از موانع اصلی  و موضوعات مورد اختلاف طرفین است.
 خواسته اصلی طرف سوری در نشست مسکو، خروج نیروهای ترکیه و نابودی و پایان فعالیت سازمان ها و گروه های  تروریستی است، در حالی که خواسته اصلی طرف ترکیه نیز ، مهار سازمان های مرتبط با حزب کارگران کردستان  ترکیه (پ ک ک) و نیروهای دمکراتیک سوریه SDF  است.
در نشست مسکو همچنین تاکید شد که در نتیجه مذاکرات طرف ها بر تمایل خود در حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم فعال سازی تشریک مساعی برای بازگشت هر چه سریعتر آوارگان سوری به کشور خود تأکید کردند.

 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402 - 9:43:18