گزارش برنامه مع المراسلین؛

مراسم ویژه دید و بازدید عید سعید فطر در خوزستان

دو شنبه 4 اردیبهشت 1402 - 13:41:24

عید سعید فطر در میان اعراب ساکن خوزستان در جنوب ایران دارای جایگاه ویژه ای است و در مراسم سنتی معایده، خوزستانی‌ها عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند و به عید دیدنی می‌روند.

ویژه ‌ -الکوثر خوزستانی ها  در روز دوم عید سعید فطر، با برگزاری آیین‌های ویژه  خود در آیینی سنتی (معایده)، پس از اقامه نماز عید فطر در مساجد، دید و بازدید از منزل بزرگان و سادات را آغاز می کنند و در ادامه بصورت یزله و پایکوبی بین مردم محلات ادامه می یابد.
آداب عید درمیان مردم با کمی تفاوت برگزار می شود اما طوایف عرب ساکن خوزستان در مهمانخانه ها و حسینیه ها گرد هم می آیند و به بزرگان طایفه و قبیله عید را تبریک می گویند.
در شهرستان شادگان، مردم  مخصوصا اقوام عرب عید فطر را جشن ویژه می‌گیرند و از چند روز قبل با خرید لباس و شیرینی خود را برای آن آماده می‌کنند.
پدرو مادرها به  فرزندان توصیه می کنند که به این آداب، سنت های اخلاقی و تربیتی پایبند باشند چراکه بخشی از هویت جامعه اسلامی آنهاست.
یکی از شهروندان خوزستانی در گفتگو با برنامه مع المراسلین شبکه الکوثر با اشاره به  آداب و سنن عید سعید فطر در استان خوزستان گفت: یکی از آداب و رسومی که درنزد طوایف منطقه محترم است این که برای عید دیدنی به منزل بزرگ طایفه می رویم .
نکته مهمی که در دید و بازدید عید فطر میان عرب‌های خوزستان بیشتر مشهود است، لزوم آغاز عیددیدنی از خانه بزرگان و سادات است. پدربزرگ، مادربزرگ، بزرگ محل. از یک نفر آغاز می‌شود و با ملحق شدن دیگران، جمعیتی در شهر به راه می‌افتد و الله‌گویان وارد منازل می‌شوند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 4 اردیبهشت 1402 - 12:39:27