احادیث جعلی «اسرائیلیات» را چه کسی خلق کرد؟

دو شنبه 14 فروردین 1402 - 16:44:0

استاد موسسه الأزهر مصر درباره ماهیت احادیث جعلی موسوم به «اسرائیلیات» گفت، این‌ها روایات های افسانه ای هستند که به دست یهودیانی که در ظاهر مسلمان شده ولی در باطن کافر بودند وارد میراث اسلامی شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ دکتر سامی العساله در برنامه «فی المیزان» شبکه الکوثر گفت: در واقع «اسرائیلیات» روایت هایی افسانه ای هستند که مفسران و اهل حدیث از زبان یهودیانی که اسلام آورده اند نقل کرده اند.
این استاد الأزهر درباره مبارزه با اسرائیلیات نیز گفت: این کار نیازمند تلاش گسترده و بسیج همه امکانات از همه موسسات و همه علما با رویکردها و مذاهب مختلف است زیرا این موضوع به مذهب خاصی مربوط نیست بلکه به اسلام و اعتقادات و عبادات و حتی پیامبر اسلام (ص) مربوط می شود و پیش از همه این‌ها به ذات الهی در موضوع «تجسیم» (جسم قائل شدن برای خداوند) مربوط است.
شیخ سامی العساله افزود: عرب‌های صدر اسلام به علت آن که بی‌سواد و بدوی بودند و شیفته هر چیز جدید و عجیبی می شدند، «اسرائیلیات» را با هیجان و علاقه، می پذیرفتند. آنها بعد از فوت پیامبر اسلام (ص) مسائل را از یهودیانی می پرسیدند که مسلمان شده بودند یا در ظاهر اسلام را پذیرفته بودند ولی در باطن کافر بودند. این دسته از یهودیان که تظاهر به اسلام می کردند، اسرائیلیات را وارد میراث اسلامی کردند به خصوص که در قرآن، مسائل به صورت کلی و بدون بیان جزئیات آمده است.


 


دو شنبه 14 فروردین 1402 - 15:37:45