آشنایی با جشن های محلی مردم لکنهو هندوستان در نوروز

چهار شنبه 2 فروردین 1402 - 19:44:0
آشنایی با جشن های محلی مردم لکنهو هندوستان در نوروز

با فرارسیدن بهار طبیعت و جشن نوروز باستانی ایرانیان بسیاری از اقوام کشور های متخلف اسیایی از جمله منطقه لکنهو هندوستان که ارتباط عمیقی با فرهنگ و سنت ایرانی دارد این رویداد رو به گونه ای متفاوت جشن میگیرند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، باشروع سال جدید و جشن باستانی و چندهزار ساله نوروز بسیاری از اقوام مختلف در جای جای دنیا این رویداد زیبارو به گونه ای جشن میگیرند که منطقه لکنهو هندوستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در این گزارش قصد داریم به رایج ترین و جذاب ترین سنت ها و ایین های مردم لکنهو هندوستان ویژه جشن نوروز باستانی اشاره کنیم.
رنگ پاشی 
در گفت و گویی که با یک گردشگر هندی به نام ببرعلی نقوی داشتیم او به معروف ترین سنت مردم لکنهو هندوستان یعنی رنگ پاشی اشاره می کند که تفاوت هایی با مراسم رنگ پاشی در دیگر نقاط هندوستان دارد نقوی می گوید : اکثر مردم منطقه لکنهو در اجرای مراسم سنتی رنگ پاشی ویژه نوروز رنگ های زرد، قرمز، سبز، ابی و بنفش را به صورت دوستان و خویشاوندان خود می پاشند با اعتقاد بر اینکه این عمل برای افراد خوش شانسی و زندگی زیبا را رقم خواهد زد. این گردشگر هندی اضافه می کند: افراد از این کار نارحت نشده و برای پاشیدن رنگ به صورت خود مشتاق اند.

کاروان شادی
او به اجرای کاروان های شادی و پخش شیرینی جات و شربت های محلی اشاره می کند: در ایام نوروز کاروان های شادی توسط اهالی هر محله با پخش شیرینی و شربت و پوشیدن لباس های رنگارنگ و زیبا و خواندن سرود اجرا میشود. بیشتر این کاروان ها با تزئیات مختلف و تبل و دهل انجام می گیرد.

شکر پاشی
این گردشگر هندی به این نکته اشاره می کند که بسیاری از افراد با پاشیدن شکر در درب منازل زشتی ها و پلیدی هارو از خانه و خانواده خود دور می کنند. البته که این سنت از دیگر کشورها مانند اسپانیا و المان در قدیم گرفته شده اما امروزه به یکی از ایین های مهم مردم لکنهو بدل شده است.

دورهمی خانوادگی
ببرعلی نقوی درباره شب نشینی ها و دورهمی خانوادگی در لکنهو هند می گوید: در دورهمی های خانوادگی به دلیل افزایش جمعیت هر خانواده در هندوستان یکی از ایین های زیبای نوروز به شمار می رود. در این ایین بزرگ خانواده اقوام را دور خود جمع می کند و تا نیمه شب با خواندن داستان های تاریخی و افسانه ای خاطره ای خوش را برای خانواده به ارمغان می اورد. می توان گفت مشابه این سنت در شب چله ایرانیان در فصل زمستان با نام شب یلدا انجام میگیرد.
 


 


چهار شنبه 2 فروردین 1402 - 20:32:13