ضرورت تناسب میان مقاومت با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم

یک شنبه 28 اسفند 1401 - 11:51:0

رئیس مرکز مطالعات جامعه‌ المصطفی در گفتگو با شبکه الکوثر گفت میان انواع جنگ نرم و پاسخ‌هایی که برای آنها در نظر می گیریم باید تناسب وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی و رئیس اتاق فکر جامعه‌ المصطفی العالمیه در خصوص موضوع مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی چالشها و راه‌حل‌ها با برنامه «الوجه الاخر» شبکه الکوثر گفتگو کرد.
شیخ میرزایی گفت: پدافند سخت در صورتی که پدافند نرم مقدمه آن نباشد موفق نخواهد شد چراکه فقط یک انسان فرهیخته، ارزشی و آگاه می تواند مقاومت کند، مقاومت امر سختی نیست بلکه امری نرم است، فرد مقاوم حتی با سنگ هم می ایستد، اما انسان غیرمقاوم، حتی اگر همه تجهیزات و امکانات راهبردی را داشته باشد، نمی تواند مقاومت کند، بنابراین حتی مسئله جنگ سخت، مسئله ای است که به طور سرنوشت سازی با موضوع فرهنگ پیوند خورده است، چراکه نوع و وزن مقاومت با توجه به نوع و وزن جنگی که علیه شما انجام می شود باید تعیین گردد. 
وی افزود: اگر این جنگ نرم هویت و جهان بینی شما را هدف قرار دهد. پس مقاومت باید در این سطح باشد، بنابراین باید میان جنگی که به صورت فرهنگی و نرم علیه شما به راه انداخته شده و مقاومتی که در برابر این جنگ نشان می دهید، تناسب وجود داشته باشد.
این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: به عنوان نمونه می توان عادی سازی را در نظر گرفت، زیرا عادی سازی خطرناک ترین جنگ نرم است، دیگری تا زمانی که از نظر فرهنگی و فکری بر شما پیروز نشود، می خواهد این توهم را به شما بیندازد که رابطه بین ما عادی، انسانی و برادرانه است و ما پیرو یک دین هستیم و از طریق این مفهوم نفوذ می کند تا روابط تبدیل به روابطی عادی شود، ما باید این آگاهی را ایجاد کنیم که این روابط ، روابط متجاوز با ضعیف و ظالم با مظلوم است. این موضوع بسیار مهم است، زیرا ایده مقاومت باید همگام با نوع، روش و سطح جنگی باشد که علیه آن انجام می شود، بنابراین نیاز به آگاهی وجود دارد.
وی در پایان گفت: به عنوان مثال نمی توان با سکولاریسم مقابله کرد مگر با برجسته ساختن زیرساخت‌های تمدنی و اجتماعی اندیشه اسلامی، زیرا سکولاریسم با این تصور به شما حمله می کند که می گویید دین در اداره امور عمومی شکست خورده است. مواجهه با این چالش بسیار مهم است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 28 اسفند 1401 - 9:57:23