دیدار از «تالار آینه» در کاخ گلستان +فیلم

سه شنبه 25 بهمن 1401 - 8:57:20

در گزارشی تصویری که در قالب برنامه «یوم جدید» از شبکه الکوثر پخش شد، به معرفی «تالار آینه» از آثار تاریخی دوره قاجار که در مجموعه کاخ گلستان قرار دارد پرداخته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تالار آینه یکی از اتاق‌های کاخ گلستان در تهران است که در غرب مجموعهٔ کاخ گلستان و بالای سردر ورودی عمارت اصلی و در غرب تالار سلام قرار دارد.  تالار آینه به همراه تالار سلام در سال 1253 خورشیدی توسط صنیع الملک ساخته شد و تکمیل تزیینات آن تا سال 1261 شمسی طول کشید.

پیش از ساخت تالار آینه در آن مکان عمارت چهل ستون چوبی بوده‌است که در سال 1232 شمسی به دست محمد تقی خان معمارباشی و اهتمام حاج علی خان حاجب‌الدوله در عمارت سلطنتی به جای عمارت الماسیه ساخته شده بود.

ضلع جنوبی تالار آینه به باغ گلستان است و دارای سه ارسی بزرگ قوسی شکل به سمت باغ و دو در و یک پنجره قوسی بزرگ در سمت عمارت است. در این تالار آینه‌کاری بسیار زیبایی انجام شده‌است.

بیشتر شهرت این تالار، به دلیل نقاشی «تالار آینه» از کمال‌الملک، نقاش سرشناس ایرانی است. کمال‌الملک به مدت 5 سال روی این اثر کار کرد و در آن نقاشی، ناصر الدین شاه در تالار دیده می‌شود. 

نکتهٔ جالب در مورد تالار آینه این است که در صورتی که نقاشی کمال‌الملک از این تالار را دیده باشید تالاری نسبتاً وسیع را در نظر تجسم خواهید کرد، در صورتی‌که با مشاهده تالار از نزدیک متوجه خواهید شد که تالار واقعی بسیار کوچک‌تر از آن چیزی است که تجسم نموده‌اید. این مطلب می‌تواند ناشی از هنر نقاش در باشکوه نمایی تالار باشد. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 بهمن 1401 - 8:57:15