افزایش قربانیان زلزله در سوریه و ترکیه

چهار شنبه 19 بهمن 1401 - 9:19:3

با گذشت دو روز از زلزله ۷.۷ ریشتری در مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه، با تشدید آواربرداری مناطق زلزله، آمار قربانیان این حادثه غم‌انگیز، هم‌چنان روبه‌‎افزایش است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گزارش مقامات ترکیه ای و سوری نشان می دهد که شمار قربانیان زمین لرزه در این دو کشور به هفت هزار و ۲۶۶ نفر رسیده و پیش بینی ها حاکی از آن است که شمار کشته شدگان در روزهای آینده افزایش یابد.
منابع خبری  بامداد چهارشنبه اعلام کردند تعداد جان‌باختگان زلزله سوریه به ۲۳۷۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به و تعداد زخمی‌ها ۲۵۴۴ نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت سوریه اما اعلام کرده که تاکنون جان‌باختن ۱۲۵۰ نفر بر اثر وقوع زلزله در مناطق شمالی ثبت شده و ۲۰۴۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند.
دراین حال، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) اعلام کرد که حداقل ۵۷ هزار پناهجوی فلسطینی تحت تأثیر زلزله ویرانگر ترکیه قرار گرفته اند. این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین ۲.۷ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای کمک به فلسطینی‌هایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند، درخواست کرده است.
«تامارا الریفای»، مدیر روابط خارجی و ارتباطات آنروا در سوریه در بیانیه‌ای گفت: به عنوان یک درخواست فوری: آنروا برای حمایت از حدود ۵۷۰۰۰ پناهجوی فلسطینی آسیب دیده از زلزله در سوریه به ۲.۷ میلیون دلار آمریکا نیاز دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۴۳۸ هزار پناهجوی فلسطینی در ۱۲ اردوگاه در سراسر سوریه زندگی می‌کنند و حدود ۶۲ هزار پناهجو در چهار اردوگاه و اطراف دمشق زندگی می‌کنند، افزود: ۹۰ درصد آنها به دلیل زلزله نیازمند کمک هستند.
فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در گفتگو با المیادین تاکید کرد که فاجعه زلزله سوریه بزرگ است و آنچه بر شدت آن افزوده شرایط سختی است که این کشور در 12 سال گذشته با تروریسم و تحریم پشت سر گذاشته است.
وی افزود: تحریم های آمریکا مانع از ورود همه چیز به سوریه می شود، اگرچه کمک های بشردوستانه مطابق با قوانین بین المللی مشمول مجازات نیستند.
المقداد با بیان اینکه بسیاری از کشورهای برادر و دوست در کنار سوریه بودند، گفت: هواپیماهای حامل کمک این کشورها ساعاتی بعد از زلزله به فرودگاه های دمشق، حلب و لاذقیه رسیدند و کمک ها به دست زلزله زدگان مناطق آسیب دیده  رسید.
المقداد با اشاره به اینکه آنچه فاجعه را تشدید کرد تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی علیه سوریه بود، بار دیگر از همه مردم و کشورهای جهان خواست تا کمک های لازم را به مردم سوریه برای مقابله با این فاجعه بشری ارائه کنند.
المقداد افزود: وقتی آمریکایی ها ادعا می کنند که کمک های بشردوستانه را تحریم نکرده اند، به آنها می گوییم که تحریم های شما مانع ورورد همه چیز به سوریه از جمله خرید دارو می شود، همانطور که واشنگتن و متحدان غربی اش به برخی کشورها دستور می دهند وآنها را تهدید می کنند که اگر با سوریه معامله کنند، تحریم می شوند.
در پی زلزله سوریه،  هواپیمای حامل کمک های امدادی جمهوری اسلامی ایران شامل کمک های پزشکی، غذایی و بشردوستانه در اولین ساعات بعد از زلزله وارد فرودگاه بین المللی حلب شد.

نواف نوری، کنسول ایران در حلب به خبرنگار سانا گفت: این هواپیما حامل 31 تن کمک های امدادی شامل مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، دارو، پتو بوده است.
خبر دیگر اینکه «فواد اوکتای» معاون ریاست‌جمهوری ترکیه در نشست خبری اعلام کرد تاکنون ۵۸۹۴ نفر جان باخته‌اند و ۳۴۸۱۰ نیز مصدوم شده‌اند.

علی‌رغم آمارهای رسمی در ترکیه و سوریه که به مرور و با تشدید آواربرداری مناطق زلزله‌زده به‌روزرسانی می‌شود، سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده که احتمالاً نزدیک به ۲۰ هزار نفر در زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه و روسیه جان باخته‌اند.
سازمان بهداشت جهانی پیش از این نیز با هشدار درباره افزایش آمار جانباختگان زلزله مرگبار دیروز (دوشنبه) در ترکیه و سوریه، اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان ممکن است «هشت برابر» آمارهای رسمی باشد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 19 بهمن 1401 - 9:18:58