«خانه شیخ الاسلام» از آثار تاریخی اصفهان +فیلم

سه شنبه 18 بهمن 1401 - 12:4:13

در بخشی از برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر، اثر تاریخی «خانه شیخ الاسلام» در اصفهان که بنایی مربوط به دوره صفویه است به مخاطبان این شبکه معرفی شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یکی از دیدنی های شهر اصفهان، دانشگاه هنرهای زیبای این شهر است که تندیس شماری از دانشمندان و هنرمندان مشهور ایرانی در آن نصب شده است. یکی از این تندیس ها مربوط به هنرمند خطاط «علیرضا عباسی» است که مشهورترین خطاط و نقاش در زمان پادشاهی شاه عباس اول بود و آثار هنری ارزشمند او را می توان در موزه های بزرگ اروپا تماشا کرد.

مکان دیدنی دیگری که در قالب برنامه «یوم جدید» شبکه الکوثر معرفی شد، «خانه شیخ الاسلام» است که از مهم ترین آثار معماری شهر اصفهان محسوب می شود. خانه یا دیوانخانه شیخ الاسلام در دوره صفوی ساخته شده و در دوره قاجار تزیینات جدیدی به ان اضافه شده ‌است. این خانه محل سکونت و قضاوت محمد باقر سبزواری قاضی القضات وقت پایتخت صفویان بوده ‌است که به دستور شاه سلیمان صفوی به سبک عمارت چهل ستون ساخته شد.

سبک خاص معماری این خانه به گونه ای است که از آن به عنوان تکیه جهت برگزاری مراسم سوگواری محرم و تعزیه خوانی می‌توانست استفاده شود.

دیوانخانه شیخ الاسلام در حدود 300 سال محل سکونت 10 نسل از نوادگان محقق سبزواری بوده و آخرین ساکنین آن، نوادگان میرزا علی و میرزا علی اکبر شیخ الاسلام بودند که تا اواخر دهه 1330 ه‍.ش در این خانه زندگی می‌ کردند. سرانجام دیوانخانه به صوابدید علی شیخ‌الاسلام و موافقت دیگر فرزندان علی اکبر و نوادگان میرزا علی به اداره میراث فرهنگی واگذار شد.

سازمان میراث فرهنگی درتاریخ 18 بهمن 1389 خانه نساجی سنتی در شهر اصفهان را در خانه شیخ الاسلام افتتاح کرد. واحدهای صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در آن مستقر شدند و خانه به موزه ای از هنرهای سنتی از جمله ترمه بافی، زری بافی، گلابتون سازی، چادرشب‌بافی، شعر بافی، مخمل بافی، رنگرزی، عبا بافی، ریسنگی و حلاجی تبدیل شد و کارگاه‌های زری بافی، گلابتون دوزی و ترمه بافی به صورت فعال توسط استاد کاران و هنر مندان نساجی به حفظ هنرهای مذکور و به نمایش گذاشتن آن‌ها می‌پردازند. در کنار این کارگاه‌ها ماکت تعدادی از هنرمندان برجسته رشته‌های نساجی سنتی در رشته‌های شعر بافی، مخمل بافی، کار بافی، عبا بافی، رنگرزی سنتی، حلاجی و نخ ریسی به صورت نمادین ساخته شده و در کنار دستگاه‌های مرتبط با فعالیت این هنرمندان قرار گرفته‌ است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 بهمن 1401 - 12:4:4