از کاروانسرای «شیخ علیخان زنگنه» چه می‌دانید؟

چهار شنبه 30 آذر 1401 - 15:20:17

گزارش تصویری برنامه «حول العالم» شبکه الکوثر به معرفی یکی از آثار تاریخی دوره صفویه پرداخته است که در استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «کاروانسرای شیخ علیخان زنگنه» در روستای چاله‌ سیاه (جهاد ‌آباد) در 40 کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده و بنایی لوکس و مجلل به شمار می رفته است به طوری که هیئت های سیاسی و رسمی کشورهای اروپایی و همینطور مهمانان خارجی، قبل از ورود به اصفهان در این کاروانسرا پذیرایی و اسکان داده می شدند. از آنجایی که کاروانسرای شیخ علیخان در آن زمان شکوهی بی نظیر داشته در سفرنامه تعدادی از جهانگردان توصیف معماری آن آورده شده است. 



کاروانسرای شیخ علیخان بنایی با 82 متر طول و 82 متر است و طول صحن آن از شرق به غرب حدود 50 متر و عرضش از شمال به جنوب حدود 38 متر می باشد. در قسمت جنوبی بنا  سر در کاروانسرا قرار دارد و کتیبه آن نشان می‌دهد این بنا در سال 1098 هجری قمری ساخته شده است. 



این کاروانسرا به دستور شیخ علیخان زنگنه وزیر شاه سلیمان صفوی و به دست استاد طاهر فرزند استاد رضا اصفهانی بنا شده و هنرمندان زیادی در ساخت آن نقش داشته اند، به همین دلیل می توان آن را نمونه ای زیبا از کاروانسراهای دوره صفوی به شمار آورد.

 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 30 آذر 1401 - 15:20:9