از «زندان دیو» چه می‌دانید؟

جمعه 25 آذر 1401 - 16:42:38

در آذربایجان غربی بین بیجاب و تکاب، کوهی در میان یک دشت زیبا و پهناور سر برآورده است که حفره‌ای هولناک در دهانه خود دارد و ساکنان محلی به آن «زندان دیو» یا «زندان سلیمان» می گویند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آثار بنایی سنگی با ملات و ساروج در بالای این کوه و در اطراف دهانه آن وجود دارد و سیاهچاله ای را درون خود جای داده است به طوری که اگر کسی وارد این حفره عمیق شود هیچ راهی به بیرون ندارد.

مردم محلی می گویند حضرت سلیمان برای مجازات دیوهایی که از او نافرمانی کرده بودند، آن ها را به درون این سیاه چاله انداخته و زندانی کرده، سپس بنایی برای محافظت از این زندان در بالای آن ساخته است. دیو درون سیاه چاله همان دیوی است که از حضرت سلیمان انگشتری دارای نشان و نام اعظم الهی را ربوده بود. این دیو، اکنون آنقدر خطرناک و خشمگین است که از دهانش گازهای سمی و بخار بیرون می دهد و اگر کسی پا به درون این سیاه چاله بگذارد توسط این دیو کشته می شود. به همین دلیل علت نام این کوه را زندان سلیمان یا زندان دیو گذاشته اند.

دانشمندان بر اساس مشاهداتی که در این کوه و اطراف آن داشته اند به این نتیجه رسیده اند که تنها چشمه ای کوچک باعث به وجود آمدن کوهی با این ارتفاع شده است. در شکل گیری این کوه، دریا یا عامل دیگری نقش نداشته است که رسوبات خود را به چنین شکلی در بیاورد. در حقیقت، چشمه ای در این منطقه وجود داشته و دارد که در ابتدا باعث ایجاد دریاچه ای همانند دریاچه تخت سلیمان شده است. آب این دریاچه پر از املاح و گوگرد بوده است. به مرور زمان، املاح در این دریاچه ته نشین شده و به حالت رسوبی در آمده است. این فرایند طی هزاران سال باعث بالا آمدن رسوبات دریاچه و شکل گیری کوهی شده است که درون خود حفره ای دارد. کم کم دریاچه خشک شده است و هم اکنون در درون کوه می توان آثار این چشمه را مشاهده کرد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


جمعه 25 آذر 1401 - 16:42:30