کنعانی: آزادی اطلاعات شعاری است که از غربی ها مکرر می‌شنویم

دو شنبه 21 آذر 1401 - 12:17:5
کنعانی: آزادی اطلاعات شعاری است که از غربی ها مکرر می‌شنویم

سخنگوی وزارت امور خارجه بااشاره به اعمال محدودیت ها بر روی شبکه ایرانی پرس تی وی گفت: این شبکه از منظر سیاست رسانه‌ای کاملا شفاف و مسئولانه و منطبق بر مقررات بین‌المللی عمل می‌کند و اقامات غربی ها ضد این شبکه با انگیزه سیاسی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ناصر کنعانی سخنگوی امروز (دوشنبه) ۲۱ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره قطع دسترسی شبکه پرس.تی‌.وی به یوتل‌ست، گفت: پرس.تی.وی بارها و بارها در طول سال‌‌های گذشته به انحای مختلف مورد تحریم قرار گرفت و از منظر فنی شرایطی را برای آن فراهم آوردند که نتواند به عنوان رسانه آزاد و شناخته شده امکان فعالیت آزاد رسانه‌ای داشته باشد. گردش آزاد اطلاعات شعاری است که از سوی همین دسته کشورهای غربی مکرر می‌شنویم. در شرایطی که با همین شعار بهترین شرایط را برای شبکه‌هایی فراهم آوردند که نوع رفتار و اقدام آنها تروریستی است.
وی افزود: اقداماتی را که علیه پرس.تی.وی فراهم کردند، اقدام کاملا متعارض با شعارهای این دسته از کشورهاست. این شبکه از منظر سیاست رسانه‌ای کاملا شفاف و مسئولانه و منطبق بر مقررات بین‌المللی عمل می‌کند و این اقدام غیر مسئولانه و کاملا سیاسی و خلاف فعالیت‌‌های مرتبط با آزادی رسانه و با انگیزه‌های سیاسی و با هدف ایجاد ممانعت از رسیدن صدای ملت ایران است. 

مداخلات غیرسازنده کشورها در امور داخلی ایران غیرقانونی است

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس در خصوص آشوبگری ها در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض مسالمت آمیز مبتنی بر مقررات را به رسمیت می‌شناسد و انتقاد و اعتراض در ایران آزاد است و همه شهروندان می‌توانند اعتراضات و انتقادات خود را به گوش مسؤولان ایران برسانند. آنچه مربوط به ما به عنوان دستگاه دیپلماسی است بارها اعلام کردیم مداخلات غیرسازنده کشورها در امور داخلی ایران هم غیرقانونی است و هم کمک کننده نیست.
وی تصریح کرد: این دسته از کشورها بارها و بارها راجع به موضوعاتی اظهارنظر کردند که ایران اعلام کرد در حال بررسی ابعاد موضوع هستیم. اعلام نظر در موضوعی که از نظر بعد و بازه زمانی در کشور مدنظر در حال بررسی است، پیشداوری است و ایران نه پیشداوری و نه مداخله را سازنده می‌داند. معتقدیم اعتراض امری قانونی است و جمهوری اسلامی ایران می‌پذیرد و اغتشاش غیرسازنده است و حمایت خارجی از اغتشاش کمکی به رسیدن صدای معترضان و منتقدان نخواهد کرد.

رابطه با چین درمبتنی بر مصالح و منافع مشترک در حال گسترش است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار العهد عراق درباره نشست شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه صادر شده  نیز گفت: تکرار مواضع غیرسازنده که در پایان نشست‌هایی از این دست صورت می‌گیرد هیچ کمکی به مناسبات دوجانبه و همکاری‌های سازنده منطقه‌ای نخواهد کرد.
وی تاکید کرد:  بارها دیدگاه‌ها و مواضع خود را به کشورهای شرکت کننده در این نشست‌ها اعلام کردیم هم مواضع رسمی خود را بیان کرده و هم در کشورهای شرکت کننده از طریق سفارتخانه‌های خود دیدگاه‌های انتقادی و اعتراضی خود را به این دسته از کشورها اعلام کردیم. بارها اثبات شده که ما در مذاکرات دیپلماتیک از سوی تعداد قابل توجهی از کشورهای شرکت کننده در این نشست به ما گفته شده مواضعی که در این نشست به عنوان بیانیه عنوان می‌شود قالبا مواضعی است که از سوی یک کشور خاص مکتوب و در فضای اجلاس بعنوان خروجی نشست بیان می‌شود.
وی ادامه داد:  ایران همزمان با تعداد قابل توجهی از کشورهایی که در این نشست‌ها حضور دارند مناسبات خوب دوجانبه و روابط در سطح سفیر دارد و مشورت‌های سیاسی صورت می‌گیرد و همکاری‌های خوبی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی داریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع نرم ایران در برابر اقدامات غیرسازنده چین اظهار داشت: رابطه با چین در سایه وجود اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک در حال گسترش است. در همین چارچوب امروز میزبان هیأت عالیرتبه چینی در تهران خواهیم بود که با هدف گسترش و توسعه مناسبات دو کشور به ایران سفر می‌کنند. ما در ارتباط با چین نگاهمان در مسیر توسعه مناسبات است و این هدف هم هدف مشترک دو کشور است. آن چیزی که اشاره کردید ما در ارتباط با موضوعات مرتبط با منافع اساسی ایران و موضوعات مرتبط با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی مصالحه و مسامحه نخواهیم کرد و واکنش جدی نشان خواهیم داد.

همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

کنعانی درباره اعزام مستشار نظامی و خرید تجهیزات از سوی روسیه به ایران هم بیان کرد: همکاری‌های ایران و روسیه مبتنی بر منافع و مصالح مشترک در زمینه‌های مختلف در حال انجام است و همکاری‌های دفاعی دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه تصریح کرد: بارها دیدگاه ایران در ارتباط با این ادعاها در سطوح مختلف اعلام شد. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار این بحران گفتگوی سیاسی برای ایجاد صلح و پایان بخشیدن به جنگ است.
وی افزود: بارها گفتیم به هیچ طرفی در این جنگ کمک تسلیحاتی و نظامی نکردیم و باز تأکید می‌کنیم ایران همواره تلاش کرده و آمادگی دارد از مناسبات و توانمندی خود برای کمک به دیدگاه‌های دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی استفاده و در این زمینه تلاش کند.
کنعانی تاکید کرد: ادعاها علیه ایران و استمرار آن با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی صورت میگیرد که اقدام به ارسال سلاح به یک طرف جنگ می‌کنند.  اینها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات آنها می‌دانیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به پیروزی بر خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه، از قهرمانان بزرگ مدافع حرم در عراق و سوریه از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همه رزمندگان فداکار و شجاع که در مسیر مقاومت علیه توطئه نظام سلطه بین‌المللی در منطقه و در مقابله علیه تروریسم سیاه داعشی جان خود را در مسیر ایجاد امنیت در منطقه و تثبیت ثبات و آرامش تقدیم کردند، گرامی داشت.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


دو شنبه 21 آذر 1401 - 12:16:56