واکنش قاطعانه ایران به سیاسی کاری آژانس انرژی اتمی

پنج شنبه 3 آذر 1401 - 11:48:47

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در راستای فشار حداکثری کشورهای غربی علیه ایران تصویب شد، چهار گام مهم در بخش هسته‌ای برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» با موضوع «گام‌های مهم ایران در واکنش به سیاسی کار آژانس انرژی اتمی» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است:

جمهوری اسلامی ایران در واکنش قاطعانه به سیاسی شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصمیماتی که این آژانس زیر فشار آمریکا و اروپا اتخاذ کرد، گام های مهمی در بخش هسته ای برداشت. تصمیمات آژانس همزمان با اقدامات خرابکارانه و تجاوزکارانه در داخل ایران اتخاذ شد.

گام هایی که ایران برداشته است به طور خلاصه عبارتند از:

اول: آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در تاسیسات هسته ای فردو، دوم: راه اندازی دو آبشار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز و فردو، سوم: نصب سانتریفیوژهای جدید، چهارم: جایگزین کردن سانتریفیوژهای قدیمی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو برای افزایش ده برابری توان غنی سازی.

این اقدامات، واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که پشت درهای بسته تصویب شد و در آن به ایران دستور داده شده است با آژانس در تحقیقات درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز غیرهسته ای در ایران، همکاری کند.

پیش از این تهران به غربی ها هشدار داده بود تنش آفرینی در پرونده هسته ای غیرنظامی ایران را تشدید نکنند و در مناسبت های مختلف تاکید کرده است برنامه هسته ای ایران شفاف است و قصد ندارد سلاح هسته ای بسازد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش از این اعلام کرده بود ایران در عین پایبندی به قوانین بین المللی و تعهدات هسته ای خود، تدابیری تلافی جویانه و تاثیرگذار در برابر قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی اتخاذ خواهد کرد. امیرعبداللهیان کشورها غربی را به فشار آوردن بر ایران از طریق تصویب قطعنامه در آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد. وی گفت پیش نویس این قطعنامه به شکلی غیرمنتظره ارائه شد تا بر اوضاع داخلی ایران تاثیر بگذارد و این اقدام در راستای سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران صورت گرفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 3 آذر 1401 - 11:48:36