جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

گرمی بازار سنتی دوحه با شادی هواداران فوتبال

چهار شنبه 2 آذر 1401 - 15:15:9

بازار سنتی دوحه (سوق واقف) ، این ایام تبدیل به محلی برای کُری‌خوانی و شادی هواداران کشورهای مختلف تبدیل شده است.

تهران- الکوثر: یکی از اماکنی که شب ها به محل اصلی تجمع هواداران تیم‌های مختلف در جام جهانی قطر تبدیل شده ، بازار سنتی سوق واقف شهر دوحه است، یک بازار قدیمی و سنتی که در محل بازار تجاری صدساله دوحه در کرانه‌های وادی مشایرب ساخته شده است.
نمای این بازار قدیمی در پس‌زمینه افق مدرن دوحه، شاید قیافه دوحه را ناهنجار کند اما با توجه به ساختمان‌های گِلی، این بازار مظهر دوران باستانی است و کوچه های پرپیچ و خم سوق واقف صحنه‌ای از زندگی سنتی خیابانی را به تصویر می‌کشد.

پاتوق جذاب برای تماشاگران جام‌جهانی

سوق واقف محبوب‌ترین مکان برای هم‌نشینی برای قطری‌ها به خصوص بعد از غروب است. کافه‌ها تا ساعات اولیه روز باز هستند و خدمات بی پایانی از قهوه عربی، آب میوه‌های تازه و قلیان با تنباکوی طعم‌دار انتخابی ارائه می‌دهند. این بازار محبوب دوستداران عتیقه‌جات از سراسر منطقه، از کفش گرفته تا عتیقه جات و صنایع دستی است. این علاوه بر فروش شاهین پرنده محبوب عرب‌ها و مروارید است.
رستورهای این بازار هم غذاهای مختلف عربی را مانند سمبوسه و برگ انگور شکم پر گرفته تا خورش گوشت و کوفته‌های شیرین سرو می‌کنند، اگر غذاهای خیابانی دوست ندارید، تجربه چای کاراک، چای الفتیر، چای الشمس، غذای مخبوس با برنج سنتی در جسره و فحسا (خورشت گوشت آرام پز) را از دست ندهید و در ظروف سفالی که به روش سنتی است و صرف کنید.

بازار سوق، جایی است که می‌توانید از عطر ادویه جات ترشی‌جات که از گونی‌های گونی به مشام می‌رسد لذت ببرید و طعم‌ کمیاب و متنوع عربی ادویه‌ها یا ادویه‌های آسیاب شده مانند زعفران، آویشن، سماق، گل‌های خشک، لیموی سیاه خشک، انواع بی‌شماری خرما، عسل، برگ‌های چای و دانه‌های قهوه را پیدا کنید.

کُری‌خوانی‌های بازاری

چنین فضایی سوق واقف دوحه را تبدیل به یکی از بخش‌هایی در دوحه کرده است که هواداران فوتبال تجربه آن را از دست نمی‌دهند، جایی که این شب‌ها، تماشاگرانی از کشورهای‌ مختلف با پیراهن و پرچم کشورشان در حال شادی و تشویق تیم‌هایشان هستند، صحنه‌هایی که آن را بازاریان این بازار سنتی برای شاید برای اولین بار تجربه می‌کنند.
آغاز جام‌جهانی سبب شده در بسیاری از رستوران‌ها، مسابقات فوتبال از تلویزیون پخش شود و هواداران فوتبال در گروه‌های دسته جمعی به تماشای بازی‌ها بنشینند.
سه‌شنبه شب یکی از شب‌های ویژه بازار سوق واقف بود، شبی که پس از پیروزی عربستان برابر آرژانتین، هواداران سعودی در کنار کشورهای دیگر، این بازار را روی سرشان گذاشته بودند و در طول پیاده‌روی در این بازار، سعودی‌ها را می‌توانستید ببینید که با همراهی عرب‌های دیگر در گروه‌های مختلف در حال خوشحالی و شادمانی هستند. نزدیکی عربستان به قطر، سبب شده تا سعودی‌ها یکی از پرطرفدارترین تیم‌ها در جام‌جهانی باشند، به این جمع قطری‌ها را هم اضافه کنید که در صف عربستانی‌ها قرار گرفته‌اند.
به همین خاطر برد شگفت‌انگیز شاگردان هروه رنار مقابل مسی و یارانش، سوق واقف را دیشب به تسخیر هواداران عربستان درآورده بود که شعر می‌خواندند، بوق شیپور می‌زدند و فریاد می‌زدند.
البته در سوق واقف، تماشاگران کشورهای دیگر را هم می‌بینید که گروهی یا تکی، پیراهن تیم‌شان را پوشیده‌اند و پرچم کشورشان به دوش نام تیم‌شان را فریاد می‌زنند. نکته جالب در حضور هوادارانی است که در تیم‌شان در جام‌جهانی حضور ندارد اما آنها هم فرصت حضور در جشن فوتبال را از دست نداده‌اند.

شب‌های فوتبالی بازار سنتی دوحه؛ کری‌خوانی در سوق واقف 

حضور فلسطینی‌ها در تجمع هواداران در سوق واقف مانند تمامی مکان‌های دیگر قطر چشمگیر و پررنگ است که با پرچم فلسطین به بازار می‌آیند و در این جشن شرکت می‌کنند.

نکته قابل توجه حضور کمرنگ‌تر هواداران اروپایی در سوق واقف و سایر جاهای دیگر دوحه است و هواداران عرب، آفریقایی و آمریکای جنوبی حضور پررنگ‌تری دارند اما فارغ از هر ملیتی، این شب‌ها سوق واقف این بازار سنتی صدساله، شب‌های متفاوتی را تجربه می‌کند، شب‌هایی از جنس فوتبال و هیجان که سبب خواهد شد پس از پایان جام‌جهانی، بازاریان این بازار را دلتنگ این روزها بکند. منبع ایرنا


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژههای الکوثر را
اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 2 آذر 1401 - 15:15:4

دسته بندی :

پربازدیدها