بن بست نتانیاهو در تشکیل کابینه؛

معضل انتخاب وزیر جنگ درکابینه رژیم صهیونیستی

دو شنبه 30 آبان 1401 - 13:22:5
معضل انتخاب وزیر جنگ درکابینه رژیم صهیونیستی

منابع عبری از عقب نشینی «بتسلئیل اسموتریچ» رئیس حزب صهیونیسم دینی از حضور در پست وزارت جنگ در پی تنش های اخیر میان وی و نتانیاهو خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از اسکای نیوز عربی، معضل انتخاب وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید، همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که منابع عبری گزارش دادند که اسموتریچ با ارسال پیامی به نتانیاهو ضمن عقب نشینی از خواسته قبلی خود، اعلام کرده حاضر است از کرسی وزرات جنگ چشم پوشی کند مشروط به آنکه نتانیاهو بپذیرد پست وزارت دارایی را با اختیارات گسترده‌ای که از وزارت جنگ به آن منتقل می‌شود به او بسپارد.
منابع خبری پیش از این، از جدایی احتمالی دو حزب «قدرت یهودی» به ریاست «ایتمار بن گویر» و صهیونیسم دینی به ریاست بتسلئیل اسموتریچ از ائتلاف نتانیاهو در پی عدم موافقت وی با ارائه وزارت خانه‌های جنگ و امنیت داخلی (شاباک) به آنها، خبر داده بودند. این در شرایطی است که نتانیاهو در برهه پیش از انتخابات، برای تشکیل ائتلاف با این دو حزب و قطعی کردن پیروزی در کنست، متحمل زحمات زیادی شده بود. ایتمار بن گویر از رهبران افراطی راستگرایان صهیونیست نیز عنوان کرده که بدون حضور اسموتریچ، هرگز در کابینه نتانیاهو مشارکت نخواهد کرد.
این دو شخصیت افراط گرا حمایت خاخام‌های ارشد صهیونیست را پشت خود دارند، مسأله‌ای که قدرت تصمیم گیری نتانیاهو را محدود ساخته است. با وجود عقب نشینی اسموتریچ از پست وزارت جنگ، نتانیاهو برای انتخاب پست‌های کلیدی کابینه همچنان با معضل جدی مواجه است.
احزاب راستگرای افراطی نظیر صهیونیسم دینی و قدرت یهودی به رهبری اسموتریچ و بن گویر با تشکیل دولت مستقل فلسطینی مخالف بوده و خواهان الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی هستند، مسأله‌ای که با گرایشات سیاسی دولت‌های مختلف در آمریکا تعارض دارد. بر همین اساس نتانیاهو تلاش دارد برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر با دولت بایدن در آینده، مانع حضور این شخصت های افراطی در پست‌های حساس کابینه‌اش شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
 


دو شنبه 30 آبان 1401 - 12:0:37