شستشوی گنبد حرم حضرت عباس(ع)

چهار شنبه 18 آبان 1401 - 15:8:5

گنبد حرم سقای دشت کربلا به همت خادمان آستان مقدس حضرت عباس(ع) شستشو شد.

تهران- الکوثر: منابع عراقی از شستشوی گنبد حرم سقای دشت کربلا خبر دادند.
بر اساس این گزارش، گنبد حرم حضرت عباس علیه‌السلام به همت خادمان آستان مقدس حضرت عباس(ع) شست‌وشو شد.
در قسمت میانی حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس (عليه السلام) گنبد مرتفعی قرار دارد که محیط خارجى آن (46.5 متر) و قطر آن (15متر) است و در دو نقطه از عریض ترین قسمت آن دو گلدسته قرار گرفته است. این گنبد از داخل ضریح بر چهار دیوار ضخیم استوار است.
گنبد از داخل دارای دو کتیبه با کاشی كربلايی است؛ کتیبه تحتانی به عرض (90 سانتی متر) است که بر روی آن سوره (المنافقون) نگاشته شده است، و بالای آن (12) پنجره به فاصله 2.10 متر از یکدیگر وجود دارد و اطراف آن از سمت خارج با کاشی کربلایی پوشانده شده است. عرض هر پنجره (1.80 متر) و ارتفاع آن (3.25 متر) است. در قسمت بالای پنجره ها از سمت داخل کتیبه دیگری با عرض (75 سانتی متر) وجود دارد که روی آن آیاتی از قرآن کریم نگاشته شده است و بالای آن تابلوی هنری شگفت انگیزی از آینه هایی وجود دارد که به روش های سنتی برش داده شده و دارای نقوش اسلامی است. در بالای گنبد داخلی نام دوازده امام با خط سیاه برجسته نگاشته شده است.
گنبد از بیرون با آجرهای مسی با روکش طلای خالص پوشانده شده  است. طلاکاری آن در سال (1375 هـ - 1955 م) پس از درخواست شیخ محمد الخطیب، از علمای کربلای آن زمان از محمد فاضل الجمالی، نخست وزیر وقت برای طلاکاری گنبد انجام شد. تعداد آجرهای طلاکاری شده (6418) عدد است.
ارتفاع بالای گنبد از بام حرم حدود (20 متر) است در حالی ارتفاع گنبد از سطح زمین آستان (تقریباً 33 متر) است. شاعر سید محمد حسین الحلی، طلاکاری گنبد مطهر را با ابیات زیر تاریخ نگاری کرده است:

 


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 18 آبان 1401 - 14:51:5