در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

پادشاهی سعودی به پادشاهی سلمانی تبدیل می‌شود!

چهار شنبه 11 آبان 1401 - 14:30:19

پژوهشگر سیاسی لبنانی با تشریح عملکرد شاهزاده محمد بن سلمان که عملا به حاکم عربستان سعودی تبدیل شده است گفت واکنش نشان ندادن ملک سلمان به اقدامات فرزندش نشان می دهد او نیز از رویه ای که ولیعهدش در پیش گرفته، ناراضی نیست. 

تهران- ویژه‌ الکوثر :  حسان علیان در برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» که با موضوع «نظام سعودی و دور جدید اعدام های سیاسی» روی آنتن شبکه الکوثر رفت گفت: آنچه شاهزاده محمد بن سلمان انجام می دهد نشان می دهد این مرد در عملکرد و رفتارهای سیاسی‌اش تعادل ندارد و دچار استرس و تنش دائمی است که اگر بر تخت پادشاهی بنشیند باز هم او را رها نخواهد کرد. ملک سلمان از نظر جسمی در شرایطی است که نمی تواند کشور را اداره کند و اخیرا نیز طی فرمانی، اختیارات پادشاه به عنوان رئیس شورای وزیران به ولیعهد او منتقل شد و این نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی است که پادشاه، ریاست شورای وزیران را برعهده ندارد. 
این پژوهشگر سیاسی لبنانی افزود: ملک سلمان از سال 2015 عملا در صحنه سیاسی حضور ندارد و هیچ گام عملی برای مهار کردن اقدامات فرزندش محمد بن سلمان برنداشته است. بازداشت صدها بازرگان و شاهزاده سعودی در هتل ریتز کارلتون، حبس سعد حریری نخست وزیر لبنان، بازداشت عمویش شاهزاده احمد و پسر عمویش محمد بن نایف همگی در سال 2017 و در شرایطی صورت گرفت که ملک سلمان در قدرت بود و اگر در اداره کشور تصمیم گیرنده بود، باید واکنشی نشان می داد. ملک سلمان کلا در این رویدادها هیچ حضوری نداشت ولی تا حدی با این اقدامات موافق بود زیرا همه اقدامات محمد بن سلمان و شواهد نشان می دهد او عربستان را به سوی «پادشاهی سلمانی» پیش می برد و ملک سلمان هم اعتراضی ندارد. 
حسان علیان ادامه داد: بعد از کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و حوادث بعد از آن که دنیا را تکان داد، شاهد بودیم ملک سلمان هیچ اقدامی علیه پسرش انجام نداد بلکه برعکس، اختیارات بیشتری برای اداره امور کشور به او داد. به نظر من ملک سلمان حداقل از نظر جسمی صلاحیت اداره کشور را ندارد و شاهد بودیم که به تجاوز به یمن و اعدام ها در داخل عربستان که تاثیری منفی بر وجهه این کشور دارد، اعتراض نکرد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 11 آبان 1401 - 14:30:15