سردرگمی و بحران، حاصل یک سال حکومت نظامیان در سودان

سه شنبه 3 آبان 1401 - 16:17:0

با گذشت یک سال از حکومت غیرنظامیان بر سودان ، بحران در این کشور با تظاهرات مردمی بر ضد کودتاچیان ، تشدید شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سودان یک سال پس از آن که عبدالخالد البرهان فرمانده ارتش ، شرکای غیرنظامی در دولتی را که پس از سرنگونی عمر البشیر قدرت را در دست گرفت، برکنار کرد، بار دیگر در معرض بحران‌ های سیاسی و اقتصادی عمیق قرار گرفته است. 
از بیست و پنجم اکتبر گذشته، با وجود اقدامات سرکوب گرانه نیروهای امنیتی که منجر به کشته شدن نزدیک به 118 نفر شد، تقریبا هر هفته سودانی ها برای اعتراض به سیطره نظامیان بر قدرت به خیابانها می آیند. 
از سوی دیگر، اقتصاد سودان، یکی از بزرگترین کشورهای عربی از نظر مساحت و جمعیت ، از پیامدهای دهه‌ ها تحریم آمریکا در دوران البشیر رنج می‌برد و از سال 2011 نیز جدایی سودان جنوبی ، جایی که تمام میادین نفتی در آن قرار دارند به این بحران اقتصادی دامن زده است و علاوه بر این فساد نیز نقش مهمی در سقوط اقتصادی کشور داشته است. 
دولت انتقالی که پس از سرنگونی البشیر قدرت را به دست گرفت، امید سودانی‌ها را برای بهبود شرایط احیا کرد، زیرا واشنگتن کشورشان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کرد و   کمک‌های خارجی را که بالغ بر دو میلیارد در سال بود ، بازگرداند. 
با این حال، کشورهای کمک کننده پس از کودتا تصمیم گرفتند کمک های خود را متوقف کنند و خاطرنشان کردند که حمایت خود از خرطوم را از سر نخواهند گرفت مگر اینکه قدرت به دست غیرنظامیان بازگردانده شود. 
بسیاری از سودانیها نگرانند که رژیم قدیمی در سطوح سیاسی و اقتصادی بازگردد، به ویژه پس از آن که بسیاری از طرفداران  البشیر مواضع خود را بازیافتند، در حالی که ابتکارات سیاسی انجام شده در ماههای گذشته هیچ نتیجه‌ای نداشته است که یکی از آنها پیش‌نویس قانون اساسی بود که «اتحادیه وکلا» ی طرفدار دموکراسی آن را پیشنهاد کرد. 
این اقدام مورد استقبال رهبران غیرنظامی و همچنین فرد شماره دو رژیم نظامی، ژنرال  محمد حمدان دوقلو، معروف به حمیدتی  قرار گرفت. اما سودانیها با توجه به آنچه هر روز می بینند معتقدند کودتاچیان هیچ تصمیمی برای مذاکره یا مشارکت دادن دیگران در قدرت ندارند و برای همین به تلاش های بی وقفه خود برای پایین آوردن آنها ادامه می دهند. 
برنامه گفتگو محور «قضیه ساخنه» با محوریت رویدادهای سیاسی ، هر شب در ساعت 19:45 به وقت تهران (19:15 به وقت مکه مکرمه) از شبکه الکوثر پخش می‌شود. 



 


سه شنبه 3 آبان 1401 - 15:20:10