سفر برنامه حول العالم به کاشان :

سفالگری و صنایع دستی هنرمندان کاشانی

دو شنبه 2 آبان 1401 - 11:24:18
سفالگری و صنایع دستی هنرمندان کاشانی

شهر کاشان دومین شهر بزرگ استان اصفهان است که در حاشیه کویر بزرگ ایران قرار دارد . این شهر از دیرباز خاستگاه هنر سفالگری بوده و اکنون نیز یکی از مراکز اصلی صنعت سفال نه تنها در اصفهان بلکه کل ایران است .

تهران- ویژه‌های الکوثر: سفالگری یا کوزه‌گری ایرانی سابقه طولانی درتاریخ دارد. سفالگری یکی از نخستین و مهم‌ترین اختراع‌های انسان است که برای مورخان و باستان‌شناسان اهمیت تاریخی و هنری زیادی دارد.
با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور ایران، که در محل تقاطع تمدن‌های باستانی و در مسیرهای کاروان‌های مهم واقع است، در هر بخشی از ایران، در زمان‌های مختلف درگیر ساخت سفال بوده‌اند. قدمت ساخت سفال در نواحی کویری ایران به ۸هزار سال پیش از میلاد بر می‌گردد.
صنعت سفالگری جلوه‌ای از خلاقیت هنری و تبلور فکر و اندیشه انسان هایی است که در ادوار مختلف تاریخی زندگی کرده اند. سفالگری به عنوان یک هنر جمعی است که با ذوق و خلاقیت فردی متبلور می شود. هنری که با انگشتان  هنرمندان شکل می گیرد و هر اثرساخته شده به شرایط و موقعیت‌های مختلف تاریخی- اجتماعی و مراحل مختلف زندگی و ویژگی‌های جسمی و اخلاقی مردمان این سرزمین اشاره دارد .سفالگری هنری است که برای انسان بدوی نیز  شناخته شده بوده و آثار بجامانده و کشف شده  زندگی انسان‌ها را برای ما بازگو می‌کند.
 گفتنی است در سفالگری خاک رس استفاده می شود که رنگ این خاک معمولاً قرمز مایل به قهوه ای به نظر می رسد و این به دلیل وجود اکسید آهن در آن است.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژه‌های الکوثر را
اینجا دنبال کنید


دو شنبه 2 آبان 1401 - 10:17:8

عکسهای بیشتر :