درباره «آسیاب آبی» خوانسار بیشتر بدانید

پنج شنبه 28 مهر 1401 - 18:41:44

آسیاب آبی خوانسار از معدود آسیاب های آبی باقیمانده در ایران محسوب می شود که همچنان فعال است و اکنون به جاذبه توریستی شهر خوانسار تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برنامه «حول العالم» این بار سراغ یک آسیاب آبی در استان اصفهان رفته است. این آسیاب آبی در شهر خوانسار در 176 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. خوانسار در گذشته دارای 41 آسیاب بوده که در حال حاضر تنها یکی از آنها فعال است. این آسیاب آبی نزدیکی پارک سرچشمه خوانسار و در مسیر این چشمه قرار دارد و برای کار کردن از آب آن نیرو می گیرد و قدمت آن به 300 سال پیش بر می گردد. شهر خوانسار جزء شهرهایی بوده و هست که آب فراوان دارد و همین باعث شده است که از آسیاب آبی برای آرد گردن گندم استفاده شود. این آسیاب آبی سال های سال کار نمی کرد ولی به همت یکی از اهالی این شهر تعمیر شد و دوباره شروع به کار کرد و هم اکنون آرد بسیاری از مناطق این شهر از طریق این آسیاب تامین می شود.

عملکرد آسیاب آبی به این صورت است که آب ابتدا وارد یک حوضچه یا استخر می شود که در آنجا مواد زائد همراه آب از آن جدا می شود. آب بعد از گذر از تخته بند حوضچه به تنوره عمودی وارد می شود و با فشار زیاد به پرده چوبی برخورد می کند و آن را می چرخاند و در نتیجه، سنگ رویی آسیاب نیز می چرخد و گندم را آرد می کند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 28 مهر 1401 - 18:26:50