پهپادهای حزب‌الله، تل‌آویو را وادار به قبول توافق کرد

شنبه 23 مهر 1401 - 13:27:32
پهپادهای حزب‌الله، تل‌آویو را وادار به قبول توافق کرد

تهران- ویژه الکوثر: تحلیلگران محور مقاومت و همچنین تحلیلگران رسانه های صهیونیستی بر این باورند که قدرت بازدارندگی جنبش حزب الله و تهدیدهای پهپادی این جنبش، در عقب نشینی رژیم صهیونیستی از ادعاهای اولیه خود و پذیرش حقوق دریایی لبنان در مدیترانه، نقش پررنگی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، 15 خرداد امسال بود که روزنامه النهار لبنان خبر عبور یک کشتی رژیم صهیونیستی از خط مرزی دریایی 29 و ورود آن به میدان گازی کاریش را اعلام کرد؛ میدانی که مورد مناقشه بیروت و تل آویو بوده است. در ابتدا مقامات رژیم صهیونیستی از یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت کابینه گرفته تا بنی گانتز وزیر جنگ، بر تداوم عملیات اکتشاف گاز تا استخراج آن و رساندنش به اتحادیه اروپا تاکید داشتند. اما کمتر از دو هفته بعد از تجاوز به آب‌های منطقه اقتصادی لبنان، دست به دامن آمریکا شدند تا این اختلاف باعث بروز درگیری نشود. تلاش‌های سیاسی تل‌آویو و واشنگتن با فرستادن آموس هوکشتاین، میانجی‌گر آمریکایی به بیروت آغاز شد. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در دیدارها و گفت‌وگوهای سیاسی خود با فرستادگان آمریکایی، مرزی از منافع لبنان را برای آن‌ها به تصویر کشید که شامل خواسته‌های ملی و اقتصادی جنبش حزب‌الله لبنان می‌شد.

مقامات رژیم‌ صهیونیستی تا دو ماه به شعار و تهدیدهای توخالی ادامه دادند تا این‌که وضعیت داخلی سرزمین‌های اشغالی و قدس به گونه‌ای شد که هر شعار غیرواقع بینانه را برای تل‌آویو هزینه‌آفرین می‌کرد‌. از حدود سه هفته پیش اصرارهای رژیم‌صهیونیستی برای امضای توافق با لبنان آغاز و در همان حین، فریاد تهدیدها خاموش شد. این تغییر رویکرد ناگهانی دو دلیل عمده داشت: اول، ناآرامی‌های داخلی فلسطین و فعال شدن مجدد مقاومت‌های مردمی و دوم، توان پهپادی حزب‌الله لبنان و معادله‌ی بازدارندگی‌ای که سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌هایش در برابر صهیونیست‌ها ایجاد کرده بود.

مجموع ناامنی‌های داخلی و فکر درگیری‌های فراتر از فلسطین با محور مقاومت، کار توافق را به سرعت پیش‌برد و رژیم‌صهیونیستی را وادار کرد تا این اختلافات را حتی شده با دست‌کشیدن از تمام پیشروی‌های گذشته حل کند. این رویکرد تحلیلی نه تنها از سوی تحلیلگران و رسانه‌های نزدیک به مقاومت، بلکه در محافل و رسانه‌های صهیونیستی نیز مطرح شد. روزنامه عبری «هاآرتص» در گزارشی نوشت: «یک حقیقت واضح وجود دارد و آن این است که حزب‌الله برای اسرائیل، قدرتی بازدارنده است. سخنان نصرالله بسیار محتاطانه است؛ او برای پایان‌یافتن چیزی عجله نمی‌کند تا بالاخره موضوع خاتمه یابد». روزنامه «معاریو» نیز در این راستا نوشت: توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان «ضعف دولت یائیر لاپید را در حفظ آسیب ناپذیری اسرائیل ثابت کرد».

حالا مهره های دومینوی ناامنی و بی‌ثباتی یکی پس از دیگری می‌افتد تا تل‌آویو بیش از پیش در موضع ضعف باشد. بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون پنجشنبه، 13 اکتبر با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌ها شدیداً لاپید را مورد حمله قرار داد و خطاب به وی گفت «وقتی در لبنان تسلیم نصرالله شوید، در قدس هم شورش‌هایی به پا می‌شود». رسانه‌های عبری‌زبان حتی پیش از حصول توافق بین تل‌آویو و بیروت، در اعتراض به آن، درباره فعالیت‌های پهپادهای جنبش حزب‌الله  لبنان بر ضد ارتش ارتش این رژیم هشدار دادند. آن‌ها خطاب به صهیونیست‌ها نوشتند: «حزب الله، پهپادهایش را در مقابل ارتش اسرائیل مستقر و از آن‌ها استفاده خواهد کرد؛ همان کاری که روس‌ها در اوکراین انجام می‌دهند». 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 23 مهر 1401 - 13:25:4