برنامه حول العالم:

برداشت انگور در تاکستان های ارومیه

چهار شنبه 20 مهر 1401 - 11:19:4

در اواخر فصل تابستان کم کم کشاورزان در سراسر جهان به چیدن خوشه های انگور در تاکستان ها مبادرت می کنند . در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی (شمال غرب ایران) نیز برداشت انگور از تاکستان های بزرگ و مرغوب آن آغاز شده است.

تهران- ویژه‌های الکوثر باغداران ارومیه ای  در فصل برداشت انگور، خانواده های خود را به باغ ها می برند تا در طول چیدن انگور، به آنها کمک کنند.
بخشی از انگوربرداشت شده،  برای فروش به بازار فرستاده می شود و بخشی دیگر به فراورده های دیگر مانند کشمش ، سرکه و آب انگور تبدیل می شود.
همچنین در ارومیه جشن ورزن (خشک کردن انگور) برگزار می شود. وَرَزَن عبارت است از محوطه ای صاف و باز که باید اطراف آن درخت کاشته نشده و آفتاب گیر باشد ، و وسعت آن محل بستگی دارد به وسعت باغ . این محل را جهت تابش آفتاب رو به جنوب می سازند، بدین ترتیب سطحی با شیب تند بدست می آید که به همه ی نقاط آن آفتاب می تابد . قبل از پهن کردن انگور سطح خارجی  وَرَزَن را کاه گلی مالی می کنند ، که انگورها با خاک آلوده نشوند.این جشن بزرگ در اواخر تابستان برگزار می شود.
ایران به دلیل فراوانی و تنوع میوه های تولید شده در شهرهای مختلف ، بهشت ​​میوه در غرب آسیا محسوب می شود، به عنوان مثال شهر ارومیه به کشت انواع میوه ها مانند سیب، انگور و توت معروف است.


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژه‌های الکوثر را
اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 20 مهر 1401 - 11:18:55