در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

تصمیم «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت و هماهنگی بین عربستان و روسیه

دو شنبه 18 مهر 1401 - 16:39:50

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و تبعات سیاسی و اقتصادی آن موضوعی بود که دیروز در برنامه قضیه ساخنه شبکه الکوثر به آن پرداخته شد.

تهران- ویژه الکوثرحسان علیان، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با برنامه قضیه ساخنه شبکه الکوثر بااشاره به کاهش تولید نفت «اوپک پلاس» و هماهنگی عربستان و روسیه گفت: اگر دو ماه به عقب و اجلاس جده برگردیم،  می بینیم که بیانیه جده از اعضای خود خواست به جمهوری اسلامی ایران نزدیک نشوند، در حالی که در تصمیم گیری  امروز آنها متوجه می شویم  بیانیه  گروه «اوپک پلاس» با بیانیه اجلاس جده کاملاً متفاوت است و آنها خواستار روابط متمایز با جمهوری اسلامی ایران شده اند و این نشان دهنده یک عقب نشینی بزرگ است .
علیان افزود: اما سیلی دوم زمانی بود که محمد بن سلمان و محمد بن زاید به فرانسه سفر کردند و درآنجا بر ایجاد روابط جدید با فرانسه و امضای قراردادهای اقتصادی مرتبط با نفت تاکید کردند. این درحالی بود که سفرآنها بعد ازسفر جو بایدن به عربستان رخ داد و بایدن از سعودی ها خواسته بود به دلیل نیاز اروپا و آمریکا به نفت بیشتر، پمپاژ نفت به بازارهای جهانی را افزایش دهد.
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که سیاست محمد بن سلمان با تصمیم اوپک پلاس ادامه خواهد یافت یانه، گفت: سیاست محمد بن سلمان در این مرحله به ویژه پس از تهدید اروپایی-آمریکایی برای تعیین سقف نفت ، بیشتر با پوتین هماهنگ است.
برنامه «قضیه ساخنه» با محوریت رویدادهای سیاسی، هر شب در ساعت 19:15 به وقت مکه مکرمه (19:45 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش می‌شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 18 مهر 1401 - 15:33:18