پژوهشگر سودانی : مخالفان وحدت اسلامی به قرآن عمل نمی کنند

یک شنبه 17 مهر 1401 - 17:40:32

الوجه الاخر : دکتر  محمد الزاکی در برنامه «الوجه الاخر» شبکه ماهواره ای الکوثر،  درباره وحدت اسلامی و مخالفان این وحدت صحبت و دلایل این مخالفت را بیان کرد.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دکتر محمد الزاکی پژوهشگرعلوم اسلامی از سودان در برنامه این هفته «الوجه الاخر» که به موضوع «وحدت اسلامی.. موفقیت ها و ناکامی ها» اختصاص داشت ، گفت : کسی که با وحدت اسلامی مبارزه می کند همان کسی است که می خواهد از دیگران سوء استفاده و بهره برداری و دیگران را کوچک و تحقیر کند و حالت تکبر و برتری بر دیگران را حفظ کند. بنابراین کسی که از بیرون با وحدت مبارزه می کند تنها با یک ابزار با آن مبارزه نمی کند. گاهی با ابزاری از داخل خود آن ساختاری که قصد وحدت دارد مانند اسلام  و با القاء باورهای نادرست ، با آن مبارزه می کند. مثلا درباره وحدت اسلامی چرا گفته می شود می خواهد این اندیشه را به نفع تشیع مصادره کند؟ به این دلیل است که می گویند جمهوری اسلامی که خواستار وحدت اسلامی است ، مذهب خود را تبلیغ می کند. در صورتی که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به کسی نگفته است بیایید شیعه شوید بلکه تنها خدمات شناختی و علمی و دینی بسیاری را به پیروان شیعه و شیعیان در سراسر جهان ارائه می کند. و علاوه بر این از غیر شیعیان در راستای مفهوم عمومی وحدت حمایت می کند مانند فلسطین و دیگران. 
محمد الزاکی افزود : این مخالفان وحدت اسلامی نفهمیدند که آن شخص از یک طرف کالای خود را عرضه می کند و می گوید من معتقدم که این کار درستی است و من به طرف این کار درست دعوت می کند اما شما را مجبور نمی کنم که بیایید و با من باشید. او می گوید بیایید در سطح مشترکات و چالشهای اساسی که جوامع ما با آن مواجه است با هم باشیم و رابطه خود را بر اساس همین وحدت بسازیم تا بتوانیم خودمان را توسعه دهیم، برخلاف دیگری که ما را استعمار کرد و می‌خواهد ما را در وضعیت تمدنی متفاوت نگه دارد. 
وی اضافه کرد : آنهایی که از درون خود اسلام ، چه سنی یا شیعه ، با وحدت مخالفند این آیه را که می گوید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و این آیه را «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» می خوانند اما به آن عمل نمی کنند ، چرا اینگونه است؟ 
الزاکی تصریح کرد : دلیل اصلی این است که هر یک از آنها اساسا نگاهی منفی و بدبینانه طرف دیگر دارد و معتقد است هر که دعوت به وحدت می کند از آن به عنوان یک دام استفاده می کند و همچنین از طرف دیگر درک نادرستی از مفهوم تقریب و مفهوم وحدت دارد. 
برنامه «الوجه الآخر» هر جمعه ساعت 20:30 به وقت مکه مکرمه (21 به وقت تهران) به صورت زنده از آنتن شبکه جهانی الکوثر پخش می شود. 


 


یک شنبه 17 مهر 1401 - 17:40:12