تلاوت آیاتی از سوره انفال با صدای استاد «شعبان عبدالعزيز صياد»

چهار شنبه 2 شهریور 1401 - 12:5:29
تلاوت آیاتی از سوره انفال با صدای  استاد «شعبان عبدالعزيز صياد»

 شعبان عبدالعزيز صياد از قاريان مشهور مصری است که تلاوت هایش همراه با حزن و سوزی خاص همراه است. همراه هم شنونده آیات20تا41 سوره انفال با صدای استاد باشیم که در مسجد امام حسین (ع) شهر قاهره اجرا شده است.

تهران- الکوثر:  شعبان عبدالعزيز صياد از قاريان سرشناس و معروف مصر است  که در 20 سپتامبر سال 1940 ميلادی در روستای «صراوة» از توابع شهر آشمون در استان منوفيه مصر به دنيا آمد. پدرش «عبد العزيز إسماعيل احمد الصياد» قاری قرآن بود و به سبب تلاوت بسيار زيبايش، در مناسبت ها و محافل برای تلاوت قرآن دعوت می شد و اين مقدمه ای بود تا شعبان عبدالعزيز صياد از همان اوان كودكی آيات وحی الهی را در دل و جان خود زمزمه كند.

آیات20تا41 سوره انفال با صدای استاد شعبان عبدالعزيز صياد 

شعبان عبدالعزيز صياد برای فراگيری علوم قرائات و تجويد قرآن به مكتب‌خانه رفت و نزد استاد «جاد ابوغربية» به فراگيری علوم قرآنی مشغول شد و در هفت سالگی حافظ كل قرآن شد و در ۱۲ سالگی به محافل قرآنی دعوت می‌شد.
این قاری مصری پس از اخذ ديپلم به دانشگاه الازهر مصر رفت و در رشته اصول دين به فراگيری علوم دينی مشغول شد و سال ۱۹۶۶ در رشته فلسفه از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصیل شد. او در تلاوت خود بيشتر از سبک اساتیدی چون «محمد رفعت»، «محمد سلام» و «مصطفی اسماعيل» بهره می‌گرفت.
در تقسیم‌بندی که به دلیل قدمت زمانی برای قاریان مصری انجام می‌شود اساتیدی چون محمد رفعت و عبدالفتاح شعشاعی را در تراز اول و افرادی مثل منشاوی، عبدالباسط و مصطفی اسماعیل را در تراز دوم می‌ببینیم و اساتیدی چون مرحوم غلوش، طبلاوی و شعبان صیاد در تراز سوم قرار می‌گیرند.
تلاوت های اين قاری برجسته مصری همراه با حزن و سوزی خاص همراه است كه تا اعماق دل ها رسوخ كرده و قلب ها را جلا می دهد.

تلاوت استاد شعبان عبدالعزیز صیاد از سوره فاطر آیات ۲۷ تا ۳۴

وی در بزرگترين و مشهورترين مساجد كشور مصر چون مسجد الحسين(ع) و مسجد حضرت زينب(س)به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. وی به مناسبت سالگرد رحلت بنيانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمينى (ره) به دعوت راديو قرآن به ايران آمد و در شهرهاى تهران، مشهد، قم، اصفهان و رشت، دل‏‌هاى مشتاقان به قرائت قرآن را لبريز از نور معرفت الهى كرد. ایشان همچنین به دیگر کشورها چون كويت، امارات، اردن، سوريه، عراق، اندونزی، انگلستان، فرانسه و آمريكا نیز سفر کرده است.

زیرکی و توجه عبدالعزیز صیاد به رسانه نیز یکی دیگر از نکات جالب توجه زندگی وی بوده است. بطوری که می‌توان گفت صیاد از جمله قاریانی است که ناگفته‌ای در زندگی وی وجود ندارد و مطالب فراوانی از زندگی وی در برنامه‌های مختلف ثبت و ضبط شده است.
استاد شعبان عبدالعزيز صياد سرانجام در سال 1998 در سن 58 سالگی دعوت حق را لبيك گفت و به ديدار معبود شتافت. روحش شاد يادش گرامی باد.


مطالب مرتبط:

تلاوت سوره انبیاء با صدای استاد محمود عبدالحکم
تلاوتی دلنشین از استاد محمود علی البناء
 تلاوت سوره یونس با صدای استاد حمدی زامل
تلاوت آیاتی از سوره نجم و قمر با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
تلاوت سوره اسراء باصدای استاد ابوالعینین شعیشع
تلاوت  سوره مریم باصدای استادمحمد اللیثی


چهار شنبه 2 شهریور 1401 - 9:38:31