چه کنیم که در پیاده‌روی اربعین گرمازده نشویم؟

سه شنبه 1 شهریور 1401 - 9:11:38
چه کنیم که در پیاده‌روی اربعین گرمازده نشویم؟

تهران- الکوثر: مراسم عظیم پیاده روی اربعین، امسال در فصل تابستان برگزار می شود و با توجه به گرم بودن هوا، امکان گرمازده شدن زائران وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امسال اربعین در روزهای پایانی تابستان برگزار می شود و با توجه به این که دمای هوا در جنوب عراق و حتی پایانه های مرزی ایران این روزها از 45 درجه سانتیگراد هم بالاتر است، لازم است زائران برای حفظ سلامتی خود در طول سفر، تدابیری را برای جلوگیری از گرمازدگی اتخاذ کنند. 

در این گزارش، برخی از مهم ترین توصیه های کارشناسان برای پیشگیری از گرمازدگی را مرور می کنیم: 

1- تا جای ممکن از لباس‌های گشاد، نخی و خنک استفاده کنید و از همراه داشتن بار اضافه بپرهیزید.

2- نوشیدن آب برای جلوگیری از گرمازدگی را جدی بگیرید و در مسیر حتما از آب آشامیدنی به مقدار لازم استفاده کنید.

3- تا حد امکان نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مصرف نکنید، چرا که بدن را دهیدراته و خشک می‌کند. بنابراین، شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی را جایگزین آن کنید.

4- مصرف یخ و آب بسیار خنک نیز دمای بدن را بالا برده و موجب ایجاد عطش می‌شود. به همین دلیل، مصرف آن را به حداقل برسانید.

5- غذاهایی استفاده کنید که بدن، آب کم‌تری از دست می‌دهد. به جای استفاده از شیرینی، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، به مصرف میوه‌ها به ویژه هندوانه اهتمام داشته باشید.

6- از غذاهایی با طبع گرم کم‌تر استفاده کنید و در مسیر، بی‌رویه غذا نخورید.

7- از عرقگیر استفاده کرده و برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز در موکب‌ها استراحت کرده و عصر یا شب‌ها به پیاده‌روی پرداخته و به مسیر خود ادامه دهید.

8- از چفیه، کلاه و عینک در طول مسیر حرکت استفاده کنید و هر از گاهی چفیه خود را با گلاب یا آب مرطوب کنید.

9- در صورت بروز خستگی یا کوفتگی، حرکت در مسیر زیارت را برای ساعاتی متوقف کرده و پس از بهبودی نسبی به ادامه مسیر بپردازید.

10- تا قبل از رفتن به زیارت اربعین و به منظور آمادگی برای تشرف به راهپیمایی اربعین، صبح‌ها آب ولرم، آبلیمو و عسل بنوشید و تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشید تا در صورت عطش یا گرمازدگی از آن استفاده کنید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 1 شهریور 1401 - 8:59:19