بیشترین موارد خودکشی در کدامین کشورهای عربی رخ می دهد؟

چهار شنبه 26 مرداد 1401 - 16:36:55
بیشترین موارد خودکشی در کدامین کشورهای عربی رخ می دهد؟

تهران- الکوثر:  خودکشی در کشورهای عربی به شدت افزایش یافته و کشور مصر در 30 سال گذشته در مقام نخست فهرست بیشترین آمار خودکشی بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تنها در سال 2016 میلادی 3 هزار و 800 نفر در مصر خودکشی کردند و پس از این کشور سودان با 3 هزار و 205 مورد خودکشی در جایگاه دوم و یمن با 2 هزار و 335 مورد خودکشی در جایگاه سوم قرار داشت.

براساس این گزارش، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد  26 هزار مورد خودکشی در سال 2016 میلادی بوده است به این معنا که از هر صد هزار نفری که در این مناطق می میرند،  تقریبا پنج هزار نفر به دست خودشان جان می دهند.

در دیگر کشورهای عربی نیز اوضاع تفاوت چندانی ندارد . الجزایر در رده چهارم این رده بندی از حیث موارد خودکشی قرار دارد.  در سال2016 میلادی، 1300 نفر به زندگی خود در این کشور پایان دادند. پس از این کشور عراق قرار داشت که با آمار 1128 مورد در رده پنجم بود. عربستان نیز با 1035 مورد در ده بعدی این فهرست جای داشت و مغرب هم پس از عربستان دارای آمار 1014 مورد خودکشی بوده است.

در ویدئوی «میدان»، مجموع خودکشی ها در کشورهای عربی از سال 1990 میلادی تا سال 2019 میلادی نمایش داده می شود. جایی که می بینیم چگونه مجموع خودکشی ها در کشورهای عربی به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که مصر تقریبا در طول 30 سال هنوز در صدر این فهرست قرار دارد و مغرب در جایگاه دوم بوده و پس از آن عراق، الجزایر و سودان جای دارند.

  مجموع خودکشی کنندگان در کشورهای عربی از سال 1990 تا 2019

اما درباره دلایل افزایش شدید خودکشی ها در جهان عرب، یک تحقیق که توسط دانشگاه کالیفرنیا در سال 2020 انجام شده، نشان داده است که اختلالات روانی عاملی موثر در انگیزه های خودکشی است اما اصطلاح «اختلالات روانی« شاید نتواند بیانگر میزان فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی باشد که ملت های عربی بویژه جوانان با آن روبرو هستند.

مثلا در عراق، تحقیقی که در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی در کربلا انجام شده، نشان داده است که 113بیمار از طریق خودکشی به دنبال آن بوده اند که به خود آسیب برسانند که اکثرشان جوان بوده اند. در سوریه نیز سازمان نجات کودکان در سال 2020 هشدار داده است که تعداد نوجوانانی که به دنبال خودکشی هستند به شکل شدیدی در سال 2019 افزایش یافت طوری که نشان داد که از هر پنج خودکشی، یکی نوجوان بوده است.

این سازمان خیریه اعلام کرده است که مرگ و میر ناشی از خودکشی در سه ماهه اخیر سال 2020، به میزان 86 درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال 2019 افزایش داشته است.

در لبنان نیز تحقیقات نشان داده اند که بیشتر خودکشی کنندگان، زنان بین 22 تا 49 سال بوده اند جایی که بیشترشان بیکار و مجرد بوده اند و با خانواده هایشان زندگی می کرده اند. همین موضوع در مغرب نیز صدق می کند و خودکشی بین دختران جوان افزایش یافته است که بیشتر دلایل آن اختلافات خانوادگی است.

در عربستان نیز سازمان بهداشت جهانی گفته است که یک سوم موارد خودکشی بین دختران 12 تا 35 سال بوده است.

در حالی که انگیزه های واقعی خودکشی ترکیبی مبهم از فشارهای روانی، اجتماعی و اقتصادی و حتی خانوادگی است، خانواده ها، جوامع و نظام های سیاسی بیشترین نقش را برای کاهش آن فشارها و توقف مرگ و میر از این طریق دارند.

متن کامل این مطلب را در الجزیره ببینید


چهار شنبه 26 مرداد 1401 - 14:28:26