امیرعبداللهیان : اگر خطوط قرمز ما رعایت شود، توافق را می‌خواهیم

دو شنبه 24 مرداد 1401 - 14:6:58
امیرعبداللهیان :  اگر خطوط قرمز ما رعایت شود، توافق را می‌خواهیم

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با بیان اینکه متنی که داریم ممکن است بخشی از ایرادات برجام در آن باشد، گفت: تصمیم این است که چنانچه خطوط قرمز رعایت و منافع ما تامین شود، توافق را می‌خواهیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیرعبداللهیان با بیان این‌که تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنها از پلان بی صحبت می‌کنند ولی ما هم پلان بی خود را داریم.
وی درباره گفت‌وگوهای وین گفت: تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند. از تیتر اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کنیم ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام دهیم.

وی افزود:  آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید، مردم از ما نتیجه می‌خواهند. برداشتم از یک سال گذشته که موضوع را دنبال می‌کنیم در مسائل ملی چپ و راست و مستقل همه نگاهشان ملی است. رویکرد اصولی و اساسی در بین اصحاب رسانه نگاه به منافع ملی است و به حزب و جریان و گروه و فرد نیست و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده و این نشانگر فرهیختگی جامعه رسانه کشور است.

وزیر امور خارجه  به سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت واظهارداشت: در نگاه به آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی و هیچ وقت کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به  روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی  گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌‌توماند زمان ببرد بستگی به طرف آمریکایی دارد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام شود انجام شده است. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: وزیر خارجه قطر، عمان، قطر، فرانسه و... پیام‌هایی می برند و می آورند. آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات مشکلات خود را بزرگ کنند. همیشه یک ادبیات نخ نما دارند ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم نمی‌خواهیم توافقی را به نتیجه برسانیم کمه بعد از دو سه ماه بگوییم توافق انجام شد ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداد. در چانه‌زنی‌ها اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگی‌شان تاثیر بگذارد چه رخ داده است. خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند. .


 


دو شنبه 24 مرداد 1401 - 14:6:16