موافقت دولت طالبان برای رهاسازی حقابه هیرمند

پنج شنبه 20 مرداد 1401 - 19:32:49
موافقت دولت طالبان برای رهاسازی حقابه هیرمند

تهران - الکوثر : وزیر نیروی ایران، درمورد دستاوردهای سفر به افغانستان تاکید کرد : حقابه هیرمند از طرف افغانستانی رهاسازی می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی ایران  امروز ( پنجشنبه )  در تشریح دستاوردهای سفر یک روزه خود به افغانستان گفت: در این سفر طرف افغانستانی پذیرفت که دیگر جریان آب به سمت شوره زار "  گود زره  " منحرف نشود و آب در مسیر طبیعی خود به سمت ایران جریان یابد.

محرابیان افزود: درخصوص معاهده سال 1972  با طرف افغان گفت‌وگو کردیم، مهمترین موضوعی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر موجب  دریافت نشدن  حقابه می‌شد، اجرای یک پروژه استکباری در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران  بود.

"محرابیان  " همچنین گفت : حقابه ایران از سد کجکی کشور افغانستان آزاد شده و به بند کمال‌خان در ٧٠ کیلومتری مرز ایران  می‌رسد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در جنوب منطقه بند کمال‌خان منطقه‌ای به نام گود زره وجود دارد که آب در پروژه استکباری حقابه هیرمند به آن منطقه انحراف پیدا می‌کند که  در یکی دو سال اخیر با احداث این بند انحرافی ، حقابه کشور ایران آزاد نمی‌شد.

"محرابیان  " با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مقامات افغانی  گفت :  در سال‌های نرمال ٨٢٠ میلیون مترمکعب حقابه جمهوری اسلامی ایران بود که قرار شد با توجه به شرایط بارشی کمیساران آب در این خصوص تشکیل جلسه دهند و موضوع را بررسی کنند تا این حقابه آزاد شود.

براساس معاهده هیرمند که سال 1972(1351 هجری شمسی) به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820 میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند که همچنان این معاهده اجرا نشده است. 

دولت  طالبان  بر پایبندی به معاهده هیرمند، درخصوص حقابه ایران تاکید کرده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید

 

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


پنج شنبه 20 مرداد 1401 - 19:31:41

پربازدیدها