پیشرفت جدید در زمینه توانمندی صلح آمیز هسته ای ایران

سه شنبه 11 مرداد 1401 - 18:22:0
پیشرفت جدید در زمینه توانمندی صلح آمیز هسته ای ایران

تهران - الکوثر : بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی ازپیشرفتی جدید در عرصه توانمندی هسته ای صلح آمیز ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  کمالوندی در این باره گفت: دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ عصر امروز داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته« آی ار 6 »و «آی آر 1» است. این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم و شروع عملیات بهره برداری از ۵۰۰ ماشین «آی آر 6» پروسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه دارد.

کمالوندی تصریح نمود: این اقدام در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است. در این رابطه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی شده است. 

پیشرفت جدید هسته ای در زمینه افزایش توان غنی سازی با عملیاتی نمودن شمار قابل توجهی از سانتریفوژهای نسل 1 و نسل 6 که به آنها آی ار 1 و آی ار 6 گفته می شود ، گامی مهم در زمینه ارتقای توانمندی هسته ای صلح آمیز ایران محسوب می شود.

پیشرفت های قابل توجه ایران درعرصه هسته ای به ویژه پس از تصویب قانون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس شورای اسلامی در 1 دسامبر 2020( 12 آذر 1399) دو چندان شده است. این اقدام مجلس شورای اسلامی در واقع واکنشی به عهد شکنی های مکرر غربی ها و نیز نمایش عزم قاطع تهران برای گسترش توانمندی هسته ای صلح آمیز محسوب می شود. در ماده 2 این قانون تصریح شده که در جهت تحقق ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران  مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند.

هر چند جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته ای برجام چند سال به اجرای کامل تعهدات هسته ای و محدود سازی فعالیت ها ، مواد و تاسیسات هسته ای خود مبادرت کرد، اما امریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در مه 2018 با خروج از برجام به اجرای شدیدترین تحریم ها علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری پرداخت. از سوی دیگربا توجه به عهد شکنی مکرر اعضای اروپایی گروه1+4 در عمل به تعهدات خود ، تهران ابتدا در 5 گام تعهدات هسته ای خود را کاهش داده و سپس در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی موسوم به قانون اقدام راهبردی ، گام های جدیدی در راستای توسعه هسته ای فرا برجامی برداشته است.از جمله موارد قابل ذکر در این زمینه ، غنی سازی 20 درصدی و سپس غنی سازی 60 درصدی ،افزایش ظرفیت غنی سازی با عملیاتی کردن صدها سانتریفوژ جدید ، تهیه اورانیوم فلزی و گسترش تاسیسات و تجهیزات هسته ای است که این مساله بشدت موجب نگرانی واشنگتن و متحدان منطقه ای آن به ویژه رژیم صهیونیستی شده است. کاهش سطح همکاری ها با آژانس در زمینه توقف اجرای پروتکل الحاقی نیز درچارچوب اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اجرا نشدن وعده های اروپا صورت گرفته است. البته ایران در جریان مذاکرات لغو تحریم ها در وین و در برهه کنونی  بارها اعلام کرده که در صورت اجرای شروط مد نظر خود از جمله لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام آماده اجرای کامل تعهدات برجامی خود است. «عباس اصلانی» کارشناس روابط بین الملل می گوید: افزایش توان ایران در حوزه صلح‌آمیز هسته ای در کنار ارتقای توان اقتصادی ایران، غربی ها را به این نتیجه رسانده که با فشار حداکثری نمی‌توانند محاسبات ایران را تغییر دهند. غربی‌ها اهرم های کمی برای فشار بر ایران دارند بنابراین سعی دارند که اهرم‌های ایران را تضعیف کنند.

با این حال تعلل غربی ها و اقدامات خصمانه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن در قالب تداوم کارزار فشار حداکثری و اعمال تحریم های جدید علیه ایران و عدم پایبندی وی به وعده اولیه اش در بازگشت به برجام ، موجب شده تا ایران ، مسیر دیگری را دنبال کند. حسن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام آمریکا ، از شب گذشته نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کرد.آمریکایی ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می توانند امتیاز بگیرند. زیاده خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود.

درواقع جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم مذاکرات با گروه 1+4 و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا در قالب مذاکرات وین برای لغو تحریم ها و نیز مذاکره اخیر در دوحه پایتخت قطر ، مسیر پیشرفت های هسته ای صلح آمیز خود را با جدیت ادامه داده که راه اندازی صدها سانتریفوژ جدید برای غنی سازی اورانیوم در این راستا صورت گرفته است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید

 

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی

 


سه شنبه 11 مرداد 1401 - 16:54:42