تاثیر افزایش هزینه‌ها بر سفر هوایی به عتبات در دهه اول محرم

پنج شنبه 6 مرداد 1401 - 10:29:12
تاثیر افزایش هزینه‌ها بر سفر هوایی به عتبات در دهه اول محرم

تهران- الکوثر: با توجه به نبود پرواز مناسب برای کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، تعداد کاروان‌های هوایی عتبات نسبت به کاروان‌های زمینی کاهش یافته است و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در دهه اول محرم مجبورند به صورت انفرادی به عراق سفر کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در آستانه ماه محرم، بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در جست‌ و جوی کاروان رسمی برای تشرف به کربلا برای حضور در مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین علیه‌السلام و عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی هستند تا در دهه اول محرم به زیارت ارباب مشرف شوند.

اما با توجه به اینکه تعداد پروازهای عتبات محدود و حتی بسیاری از پروازها به واسطه‌ها سپرده شده، تعداد کاروان‌های هوایی زیر نظر سازمان حج و زیارت کاهش یافته است؛ به طوری که بیشتر سفرهای زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت به صورت زمینی هستند.

این امر در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز برای سفرهای هوایی تبلیغات گسترده‌ای دارند و با هزینه‌های بالا هم زائران را به صورت هوایی به عراق اعزام می‌کنند و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در دهه اول محرم به ناچار با آنها همراه می‌شوند. غافل از اینکه این کاروان‌ها علاوه بر اینکه ممکن است خدمات نامناسبی به زوار ارائه دهند، هزینه بیشتری هم از آنها می‌گیرند؛ به طوری که یکی از این کاروان‌های غیرمجاز برای یک هفته سفر هوایی عتبات در دهه اول محرم هزینه ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومانی در نظر گرفته و برای سفر ۱۰ روزه نیز این هزینه را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش داده است.

هزینه سفر عتبات در دهه اول محرم

در حالی که حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت هزینه سفرهای هوایی عتبات در دهه اول محرم را از حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: زائرانی که قصد سفر هوایی به عتبات در دهه اول محرم را دارند، می‌توانند با کاروان‌های مختلفی که تدارک دیده شده است، به این سفر معنوی مشرف شوند. ما در این دوره سفرهای عتبات را طوری برنامه‌ریزی کردیم که زائران بتوانند در روزهای مختلف در شهرهای زیارتی عراق حضور داشته باشند.

وی همچنین درباره هزینه سفر زمینی عتبات در دهه اول محرم می‌افزاید: هزینه سفر زمینی عتبات تا ۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود که با راه‌اندازی سفرهای ارزان‌قیمت، این سفرها به کمتر از سه میلیون تومان رسید و زائران می‌توانند با نام‌نویسی در کاروان‌های ارزان‌قیمت به این سفر معنوی مشرف شوند و دیگر بهانه‌ای برای همراهی با کاروان‌های غیرمجاز وجود ندارد.

 با بازگشایی مرزهای زمینی به روی همه زائران بدون اعمال محدودیت، کاروان‌های غیرمجاز این بار هم از کاروان‌های رسمی زیر نظر سازمان حج و زیارت پیشی گرفته و با تبلیغات مختلف زائران را جذب کرده و روزانه چندین کاروان غیرمجاز از مرز مهران و شلمچه عازم عتبات می‌شود و در دهه اول محرم هم این روند ادامه دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 6 مرداد 1401 - 10:29:3