آمادگی ایران برای همکاری در برقراری صلح در قفقاز جنوبی

پنج شنبه 16 تیر 1401 - 17:0:30
آمادگی ایران برای همکاری در برقراری صلح در قفقاز جنوبی

تهران - الکوثر : دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آماده است ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای برقراری صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی بکار گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر  ، «علی شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز پنج‌شنبه در دیدار با «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در ایروان، با اشاره به پیوندهای عمیق و دیرینه تاریخی، فرهنگی و تمدنی میان دو ملت گفت: این شرایط بستر مناسبی را برای تقویت و گسترش روابط همه جانبه میان دو کشور فراهم کرده است.

دولت سیزدهم ایران سیاستی متوازن را در خصوص تحولات قفقاز در پیش گرفته است و با طرف های مختلف در این منطقه از جمله ارمنستان ، ج آذربایجان و روسیه، تعاملات سیاسی و امنیتی را با هدف برقراری صلح پایدار و همچنین توسعه روابط اقتصادی ادامه می دهد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چندی پیش بر سر قره باغ درگیر جنگ نظامی شدند؛ جنگی که با وساطت روسیه در نوامبر سال 2020 منجر به آتش بس شد اما تنش ها و برخی درگیری ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران، این تنش و درگیری ها باید به همکاری های منطقه ای تبدیل شود و منافع همه طرف ها در قفقاز را تامین کند؛ برهمین اساس، ایران با تاکید بر عدم پذیرش تغییر در مرزهای کشورهای منطقه، از هر گونه درگیری‌ در منطقه قفقاز ابراز نگرانی کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر برقراری صلح و ثبات در منطقه از طریق همکاری‌های درون‌منطقه‌ای، گفته است: جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که به تغییر در ژئوپلتیک منطقه منجر شود، مخالف است.

ارمنستان نیز که از این موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند، همواره بر نقش مهم ایران در توسعه روابط بین کشورهای قفقاز جنوبی و تأمین امنیت منطقه تاکید کرده است .

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با تمجید از نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه، تداوم نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در این مسیر را ضروری و موجب تقویت امنیت پایدار در منطقه دانسته است.

در همین پیوند، قرار است اجلاس ۳+۳ منطقه قفقاز، با حضور وزرای خارجه شش کشور ج آذربایجان، ارمنستان ، گرجستان ، روسیه،‌ ایران و ترکیه ، به میزبانی ایران برگزار شود .

موضوع روابط اقتصادی و تجاری نیز از جمله مباحث مورد اهتمام مقامات دو کشور ایران و ارمنستان است؛حمل و نقل ، انرژی ، تمدید و به‌روزرسانی قرارداد تبادل گاز و برق ، پیگیری تکمیل مسیر جاده شمال – جنوب ارمنستان به عنوان حلقه‌ای از کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و همچنین تسهیل روابط گمرکی ، از جمله موضوعاتی که در دستور کار مسوولان دو کشور قرار دارد .

بنادر جمهوری اسلامی ایران در جنوب بویژه بندر چابهار ظرفیت مناسبی برای انجام تبادلات تجاری ارمنستان با سایر کشورها است و مقامات این کشور نیز خواهان استفاده از این بندر برای مبادلات تجاری کشورشان هستند ؛ به گفته آرسن آواکیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، بندر چابهارتوسعه دهنده ارتباط بین سه کشور ایران، ارمنستان و هند است .

بدیهی است ، ایران و ارمنستان به دلیل ملاحظات ژئوپلیتیک و همسایگی در مسیر گسترش همکاری های اقتصادی قرار دارند و دو طرف در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ، تفاهم نامه هایی در حوزه انرژی ، حوزه روابط اقتصادی ،حوزه فرهنگ و حوزه ارتباطات و حمل و نقل امضا کرده اند که اجرایی شدن آنها متضمن منافع دو کشور است.

شمخانی نیز در دیدار با گریگوریان با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و ارمنستان متناسب با ظرفیت‌های قابل تبادل میان دو کشور نیست، بر لزوم فعال‌سازی این ظرفیت‌ها تاکید کرد.


پنج شنبه 16 تیر 1401 - 16:52:8